IP

Saturday, July 31, 2010

Kehilangan?

Siapapun pasti akan merasakannya. Namun kenapa pada saat itu ada kita selalu ambik mudah, tidak memberi perhatian, menganggap biasa saja dan sebagainya. Namun setelah ia tiada/pergi, kita baru merasa kehilangan, kita baru merasakan kesepian dan entah apalagi rasa itu sehingga tanpa aku sedari bibir ini bergetar dan berkata,

“Betapa penting sesuatu itu buat diriku sehingga setelah ketiadaannya aku merasakan adanya kekurangan”

Kenapa itu terjadi? Itulah fenomena hati yang masih misteri atas sesuatu yang sebelumnya mengisi diri ini dengan hilai tawa yang membangunkan kesepian.

Namun aku berusaha untuk sedar bahawa ada ketikanya kita kena melepaskan ianya pergi…

“Penyesalan kerana lambat mengambil keputusan sesungguhnya lebih baik dari penyesalan kerana terburu-buru mengambil keputusan”

“Hidup ini resah gelisah bagi kita yg lemah tetapi satu anugerah pada mereka yang tabah”

“Percayalah amat memedihkan bila kita ingin memulakan satu permulaan, tetapi lebih memeritkan lagi untuk kita mengekalkan permulaan yang dibina dan akan lebih parah jikalau permulaan itu berakhir.”

“Kita akan hanya merasa kehilangan sesuatu apabila kita meletakkan nilai yang tinggi padanya.”

Aku merasa akan kehilangan. Aku merenung jauh. Jujur, aku rindu. Aku rindu saat dimana semua masih berjalan normal dan seimbang. Aku rindu ketika tersenyum dalam suatu kebersamaan. Aku rindu hal itu! Tapi kini, hilang bersama air yang mengering.

“Semua orang punya pilihan juga berhak memilih, dan kita harus menghargai pilihan mereka. Kita tak boleh memaksa. Setiap orang punya kepentingan.”

Memang susah, namun untuk menjadi seseorang yang dimengerti oleh orang lain. Maka kita harus mencuba untuk mengerti orang lain terlebih dulu.

Selamat jalan teman…

1 comment:

  1. "All our young lives we search for someone to love, someone who makes us complete. We choose partners and change partners. We dance to a song of heartbreak and hope, all the while wondering if somewhere and somehow there is someone searching for us." ~The Wonder Years

    ReplyDelete