Wednesday, November 30, 2011

Nostalgia

Someone asked the other day, 'What was your favorite 'fast food' when you were growing up?'

'We didn't have fast food when I was growing up,' I informed him. 'All the food was slow.'

'C'mon, seriously.. Where did you eat?'

'It was at a place called 'home,'' I explained. 'Mum cooked every day and when Dad got home from work, we sat down together at the dining table and if I didn't like what she put on my plate, I was allowed to sit there until I did like it.'

By this time, the lad was laughing so hard I was afraid he was going to suffer serious internal damage, so I didn't tell him the part about how I had to have permission to leave the table.

But here are some other things I would have told him about my childhood if I'd figured his system could have handled it :-

Some parents NEVER owned their own house, wore jeans, set foot on a golf course, traveled out of the country or had a credit card.

My parents never drove me to school. I had a bicycle that weighed probably 50 pounds, and only had one speed (slow).

We didn't have a television in our house until I was 10. It was, of course, black and white and the station went off the air at 10.00pm, after playing the national anthem and epilogue; it came back on the air at about 6 am! And there was usually a locally produced news and farm show on, featuring local people.

I never had a telephone in my room. The only phone was on a party line.

Before you could dial, you had to listen and make sure some people you didn't know weren't already using the line.

Pizzas were not delivered to our home but milk was.

All newspapers were delivered by boys and all boys delivered newspapers My brother delivered newspapers, seven days a week. He had to get up at 5 am every morning to do this.

Film stars kissed with their mouths shut. At least, they did in the films.

There were no movie ratings because all movies were responsibly produced for everyone to enjoy viewing without profanity or lewd scenes or violence or almost anything offensive.

If you grew up in a generation before there was fast food, you may want to share some of these memories with your children or grandchildren. Just don't blame me if they bust a gut laughing.

Growing up isn't what it used to be, is it?


Sent from my BlackBerry® smartphone powered by U Mobile

Motivation of the day

One Day at A Time


"You will achieve your grand dream, a day at a time, so set goals for each day / not long and difficult projects, but chores that will take you, step by step, toward your rainbow.

Write them down, if you must, but limit your list so that you won't have to drag today's undone matters into tomorrow.

Remember that you cannot build your pyramid in twenty-four hours.

Be patient.

Never allow your day to become so cluttered that you neglect your most important goal / to do the best you can, enjoy this day, and rest satisfied with what you have accomplished."


Sent from my BlackBerry® smartphone powered by U Mobile

I wish

One of the best things in life is finding someone.....

Who knows all your mistakes

And weaknesses

And still loves you

And wants to be a part of all the craziness

Sent from my BlackBerry® smartphone powered by U Mobile

Saturday, November 26, 2011

Coretan Maal Hijrah

Kain yang carik dapat ditampal
Tali yang putus dapat disambung
Kasih yg kurang dapat ditambah
Rindu yang hilang dapat diganti
Andai tersilap boleh dibetulkan
Andai terlajak boleh berundur

Cuma
Waktu yang berlalu
Tak dapat bertemu lagi
Samalah dengan tahun berlalu
Saban tahun datang dan pergi
Selamat menyambut Maal Hijrah
Semuga Tuhan memberikan kita
Yang lebih baik

Dari tahun yang sebelum ini
Terima kasih buat sahabat semua
Yang masih sudi menjadi rakan BBM/YM/WhatsApp etc etc
Semuga mendapat kebaikan
Atas segala pandangan,coretan,tulisan,

Dan renungan bersama
Salam dari kejauhan cuma hati bertanya dari mana dan nak ke mana ??

Terima kasih

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Allah is watching

[Written by: Tehzeeb]

There's not a secret you can hide
There's not a way you can lie.

You think you can skip prayers..
They say: who cares?.

You listen to songs
But oh how you are wrong.

You seem so happy
But inside your head
You're full of dread.

Yes, Allâh is Watching.
Do you know it is all written?
Nothing you are gettin'

It seems you're full of regret
You sweat as there is some threat

It's time for you to ask for forgiveness
You are a false witness.

Allâh is all Merciful.
Does Allâh not know what you do?
What you hide?

There is time for forgiveness
Until the soul reaches the throat
It is the word that Allah write.

So ask for mercy
Bow down to your Lord
You will surely cry
Many tears in your eyes

Then Allâh does bless you
For He is oft-Forgiving and oft-Merciiful.

Do you then realize..
That all this time..
You are doing a great crime?

And that Allâh knows
because...

ALLAH IS WATCHING.... ♥


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Selamat menyambut 1433H

Kini, kita telah semakin hampir dengan 1 Muharram 1433H..

Seorang suami, bertekadlah untuk ber-HIJRAH menjadi pemimpin yang baik bagi keluarga,membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada isteri dan anak-anak bagi mencapai kehidupan yang diredhai ALLAH SWT...

Isteri, bertekadlah untuk ber-HIJRAH menjadi isteri yang solehah kepada suami dan keluarga anda.

Anak, bertekadlah untuk ber-HIJRAH menjadi anak yang taat kepada kedua ibubapanya....dan seterusnya kita semua....

Insya-ALLAH


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Thursday, November 24, 2011

Harta Pusaka Nenek

Setelah sekian lama di perantauan akhirnya Ajoi pulang ke kampung untuk berjumpa dengan neneknya.

Nenek : "Ajoi, nenek sudah tidak kuat lagi, nenek minta kamu sambung mengerjakan kebun nenek…"

Ajoi : "Jangan cakap macam tu, nek…" (dalam hati, tak sia-sia aku balik kampung… dapat pulak harta pusaka nenek).

Nenek : "Semua yang ada di kebun nenek, ternakan, villa, traktor untuk kamu. Tolong jaga baik-baik, jangan lupa siram tiap-tiap hari tanaman nenek."

Ajoi : "Baik nek, nenek jangan bimbang tentang perkara itu… Tapi dimana kebun nenek? Ajoi tak pernah tahu pun.."

Nenek : "Di Facebook nenek, FARMVILLE, nanti nenek bagi tau passwordnya."

Ajoi : "%$^&^%$"

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Motivasi Khamis

Perjalanan hati seorang hamba menuju Allah Ta'ala bagaikan seekor burung.

Rasa cinta adalah kepalanya, sedangkan rasa takut dan rasa harap merupakan kedua sayapnya.

Selama kepala dan dua sayap sihat; nescaya burung akan terbang dengan baik.

Namun jika kepala dipotong; burung akan mati, dan jika dua sayap patah maka akan menjadi sasaran / mangsa para pemburu.

Keadaan paling sempurna adalah keseimbangan antara rasa harap dan rasa takut diiringi dominasi rasa cinta.

Rasa cinta adalah tunggangannya, rasa harap pendorongnya dan rasa takut sebagai asasnya.

Sedangkan yang akan mengantarkan pada tujuan adalah Allah swt berkat kurnia dan kemurahan-Nya".

[Imam Ibn al-Qayyim] ~ Madarij As-Salikin


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, November 22, 2011

Bersabarlah

Setelah kefakiran pasti ada kekayaan, 
Setelah kesakitan pasti ada kesihatan, 
Setelah kesedihan pasti ada kegembiraan,
Setelah kesempitan pasti ada kelapangan, 
Setelah terpenjara pasti ada kebebasan,
Setelah kelaparan pasti ada kekenyangan, 
Hanya waktu sahaja yang akan menentukan, 
Bilakah ianya akan terjadi,
Bersabarlah...........

Monday, November 21, 2011

Tazkirah Maghrib

Pesanan buat suami dan isteri...

Suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang mempunyai cita-cita untuk membina keturunan yang soleh. Perkahwinan mengajarkan kita kewajiban bersama.

Sekiranya suami adalah nahkoda kapal, kamu adalah navigatornya. Sekiranya suami menjadi rumah, kamulah adalah penghuninya. Sekiranya suami sebagai guru, kamu adalah muridnya.

Seandainya suami lupa.. bersabarlah kamu memperingatkannya !


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Pisang

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telahberjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek.Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mood kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6,B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapatmembantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkandegupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan menstabilkan tekanan darah.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Sunday, November 20, 2011

Ada apa dengan cinta



"Adakah tapak tanganmu berkeringat, hatimu berdebar kencang dan suaramu tersekat di dadamu?
Itu bukan Cinta, itu SUKA.

Adakah kamu tidak dapat melepaskan pandangan mata darinya?
Itu bukan Cinta, itu NAFSU.

Adakah kamu menginginkannya kerana kamu tahu ia ada di sana?
Itu bukan Cinta, itu KESEPIAN.

Adakah kamu mencintainya kerana itulah yang diinginkan semua orang?
Itu bukan Cinta, itu KESETIAAN.

Adakah kamu tetap mengatakan kamu menyintainya kerana kamu tidak ingin melukai hatinya?
Itu bukan Cinta, itu BELAS KASIHAN.

Adakah kamu menjadi miliknya kerana pandangan matanya membuat hatimu melompat?
Itu bukan Cinta, itu TERGILA-GILA.

Adakah kamu memaafkan kesalahannya kerana kamu mengambil berat tentangnya?
Itu bukan Cinta, itu PERSAHABATAN.

Adakah kamu mengatakan padanya bahawa setiap hari hanya dia yang kamu fikirkan?
Itu bukan Cinta, itu DUSTA.

Adakah kamu rela memberikan semua perkara yang kamu senangi untuk kepentingan dirinya?
Itu bukan Cinta, itu KEMURAHAN HATI.

Tetapi

Adakah kamu tetap bertahan kerana campuran antara kesakitan dan kegembiraan yang membutakan dan tak terfahami ... menarikmu mendekati dan tetap bersamanya?
ITULAH CINTA.

Apakah kamu menerima kesalahannya kerana itu bahagian dirinya dan siapa dirinya?
Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah kamu tertarik dengan orang lain tapi setia dengannya tanpa penyesalan?
Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah kamu menangis kerana kesakitannya walaupun saat itu dia kuat?
ITULAH CINTA.

Adakah hatimu sakit dan hancur ketika dia bersedih?
ITULAH CINTA.

Adakah hatimu gembira ketika dia berbahagia?
ITULAH CINTA.

Adakah matanya melihat hatimu dan menyentuh jiwamu begitu mendalam sehingga menusuk?
Yang demikian itulah namanya CINTA.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Wanita

Wanita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.

Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.

Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.

Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik.

Friday, November 18, 2011

Joke of the day

Kisah 3 Pilot yang ditangkap oleh Suku Dayak Kanibal, ke-3 pilot yg takut trsebut mmohon agar x dibunuh. Maka ketua suku kaum itu pn brkata, 'Klau kowg sume nk hidup, kowg kena msuk hutan & bawa 10 buah yg sama jenisnya. Tapi kowg hanya ada masa 3 jam saja!'

Sblm 3 jam, pilot yg 1 pun akhirnya dtg bawa 10 epal.
Ketua Suku : "Ok, kamu dh bawa 10 bj epal. Skrg msukkan semua epal tu ke dlm lubang dubur kamu satu persatu. Klau kamu mrintih atau brsuara, kamu akan saya potong2!"

Dgn penuh prjuangan & ketahanan akhirnya epal prtama dpt di msukkan. Tp utk epal yg ke 2 dia xdpt mnahan sakit & terus mnjerit. Dgn kejam ketua suku td terus memenggal kepala si pilot. Maka naiklah pilot td ke syurga.

Pilot ke-2 plak dtg bawa 10 bj anggur. Dan ketua suku td terus bg arahan yg sama. 1 anggur msuk, 2 anggur, 3 anggur, tp pada saat dia nk masukkan anggur yg ke 10, ketua suku td tiba2 memotong kepala pilot ke-2.

Naik la pilot ke-2 td ke syurga & brjmpa dgn pilot-1 td.
Pilot2 : Wah, kau pn mati jgk?
Pilot1 : Ye la, aku bwk epal. Xtahan sakit! Sial tul ketua suku tu, syaratnya susah sgt! Hbs kau bwk buah apa?
Pilot2 : Anggur
Pilot1 : Anggur?? Tu kan senang! Kck je, xsakit pon!
Pilot2 : Mmg betul. Sume anggur aku hmpir masuk ke dlm lubang dubur. Tapi tiba2 aku ketawa & hbs sume anggur yg aku msuk td keluar blik…..
Pilot1 : Bodoh kau! Knpe ketawa?
Pilot2 : Habis, ms aku nk msukkan anggur yg ke 10, aku nmpk pilot ke-3 bawa durian...giler tu!!! Wakakakakkaaaa......

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Men

Men are 4 types:

1. There is a man who knows, but is not aware that he knows; this type is unaware and you need to alert him.

2. There is a man who does not know and knows that he does not know; this type is ignorant and you should teach him.

3. There is a man who knows and knows that he knows; this type is a scholar, so learn from him.

4. There is a man who does not know, but is unaware that he does not know; this type is wicked so beware of him.


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Waiting Outside The Lines

http://m.youtube.com/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DhuAUMj-7y_I%26feature%3Dshare&feature=share&v=huAUMj-7y_I&gl=US


You never enjoy your life
Livin' inside the box
You're so afraid of taking chances
How are you going to reach the top?

Rules and regulations
Force you to play it safe
Get rid of all the hesitation
It's time for you to seize the day

Instead of just sitting around
And looking down on tomorrow
You gotta get your feet off the ground
The time is now

I'm waiting, waiting, just waiting
I'm waiting, waiting outside the lines
Waiting outside the lines
Waiting outside the lines

Try to have no regrets
Even if it's just tonight
How you gonna walk ahead
If you keep living blind

Stuck in the same position
You deserve so much more
There's a whole world around us
Just waiting to be explored

Instead of just sitting around
And looking down on tomorrow
You gotta get your feet off the ground
The time is now, just let it go

I don't want to have to force you to smile
I'm here to help you notice the rainbow
'Cause I know what's in you is out there

I'm waiting, waiting, just waiting
I'm waiting, waiting outside the lines
Waiting outside the lines
Waiting outside the lines

I'm trying to be patient
Each step is the hardest
I know you can make it
Go ahead and take it

I'm waiting, waiting, just waiting
I'm waiting
I'm waiting, waiting, just waiting
I'm waiting, waiting outside the lines

Waiting outside the lines
Waiting outside the lines

You never enjoy your life
Livin' inside the box
You're so afraid of taking chances
How are you going to reach the top?


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Thursday, November 17, 2011

Sahabat Selamanya

http://m.youtube.com/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DJVHqJ_PnAuw&v=JVHqJ_PnAuw&gl=US

Padi – Sahabat Selamanya (OST Upin & Ipin)

Dua tiga kapal berlayar di samudra
Ayo sahabatku kita bergembira
Bermain bernyanyi bersama menikmati indahnya dunia

Karena Sahabat untuk selamanya
Bersama untuk selamanya
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya setia

Berakit-rakit kita kehulu
Berenang-renang kita ketepian
Kita berbeda untuk saling mengisi
Segala kekurangan kita

mencari Sahabat untuk selamanya
Atasi semua perbedaan
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya… Selamanya setia

Sahabat untuk selamanya
Berbagi dan saling menjaga
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya… Selama-lamanya… setia…


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Monday, November 14, 2011

Sunday, November 13, 2011

Kau Bilang Kau Sahabat

Copy paste dari nukilan kekawan sebagai renungan dan muhasabah diri....


Kau bilang kau sahabat,
Sehingga dirinya menaruh percaya,
Namun percaya yang diharap,
Kian pudar ditelan zaman,
Selari tuanya umur persahabatan.

Kau bilang kau sahabat,
Kisah baiknya kau kecilkan,
Hikayat buruknya kau besarkan,
Sedang dia menyebar baikmu,
Sedang dia mengubur burukmu.

Kau bilang kau sahabat,
Salah temanmu kau biarkan,
Katamu, dia hidup dia aku hidup aku,
Sedang dia tidak jemu ingatkan salahmu,
Bimbang nasibmu.

Kau bilang kau sahabat.
Aibnya kau cerita, bahan ketawa,
Bukan hanya kepada seorang, kepada semua,
Sedang maruahmu dijaga olehnya,
Sedang aibmu erat digenggamnya.

Kau bilang kau sahabat,
Baikmu hanya dirimu sahaja,
Tidak peduli kepada si dia,
Katamu, dia sudah baik sempurna,
Tidak perlu diajak dipelawa,
Ah! Kau lupa, dia juga manusia.

Kau bilang kau sahabat,
Ya, kau memang sahabat baginya,
Walaupun doamu tiada,
Namun doanya untukmu tetap tersedia,
Percaya yang kian sirna,
Dikukuh kembali, dipatri rapi,
Ya, dia masih percaya,
Percaya kau sebagai sahabatnya.

Baginya kau masih sahabat,
Sahabat dunia Akhirat,
Walau bagimu dia bukan sesiapa,
Bagimu dia hanya sahabat dunia.


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Yang Mudah... Yang Indah

Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan terhiris
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari itu bahagian dari kasih sayang Allâh agar Allâh memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan terperusuk
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari bahawa Allâh sedang menyapa dengan cinta-Nya agar kita tumbuh besar dan kuat

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita bisa membahagiakan orang lain bukan membahagiakan diri sendiri

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hina
Tapi akan terasa INDAH kalau itu bahagian dari penyucian diri dan ikhlas hanya mengharap redha Allâh

Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berkubang didalamnya
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itu adalah awal dari kemajuan diri kita

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itulah jalan yang harus ditempuh untuk mengawali kebahagiaan yang akan diberikan Allâh sebagai penggantinya

Tidak MUDAH menghilangkan duka kerana kehilangan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari bahawa Allâh telah meminjamkan kepada kita beberapa saat

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cubaan yang terus mendera
Tapi akan terasa INDAH ketika menumbuhkan kesabaran dan rasa syukur dan menyedari itu bahagian dari cara Allâh menyayangi hambanya seperti Allâh menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya...


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Saturday, November 12, 2011

Kita Satu

http://m.youtube.com/watch?gl=US&hl=en&client=mv-google&rl=yes&v=LAFrCY6VJ5g


Lirik Kita Satu – Spider

Sering ku bertanyakan
Di manakah hatimu sayang
Kian lama ku simpan
Penyesalan cinta dalam diam

Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan

Chorus
Kita telah ditakdir bersama
Teman hidup di dunia
Malam siang kita jadi satu
Kerana engkau adalah milikku

Pegang tanganku seeratnya
Dunia ini berputar ligat
Mengapa harus ada sesal
Andainya tersungkur tetap bersama

Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan

Ulang Chorus 2X

Kerana engkau adalah milikku

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Kanvas Kehidupan

Tatkala menjengah kembali ke kamar kehidupan ini,
Di rasakan dunia ini penuh dengan liku kehidupan,
Setiap mendatang pasti ada halangan dan cabaran,
Pasti juga akan terlakar sebuah memori,
Inilah kehidupan insan pada setiap liku sebuah perjalanan kehidupan,
Semua ini hanyalah akan menjadi memori pada suatu persinggahan di persimpangan menuju destinasi abadi.

Di hadapan sana masih banyak menanti,
Cabaran menunggu saat untuk mendatangi,
Cuma... Mungkin detik waktunya belum tiba,
Langkah perlu diteruskan, kerana tanpa langkah seterusnya,
Takkan ada masa depan.

Depanilah perjalanan dengan tawakkal kepada-NYA,
Ini hanya cebisan dari kanvas kahidupan seorang hamba,
Di kamar ini jua, terlalu banyak ragam, kerenah makhluk yang bernama manusia,
Tetapi inilah yang dipanggil cermin sebuah kehidupan,
Telah dicipta manusia untuk bersusah-susah,
Kerana di situ teruji ketabahan dan kesabaran,
Sebagai kayu ukur seorang yang bergelar hamba.

Setiapnya pasti punyai hikmah tersendiri,
Inilah kamar kehidupan yang didalamnya penuh dengan ragam manusia,
Yang kadang-kadang ada yang menyakitkan, ada mengembirakan, ada yang mendukakan,
Inlah pahit manis sebuah kehidupan,
Semuaanya mengajar erti sebenar kehidupan,
Dan ianya akan menjadi cebisan kenangan di liku kehidupan.


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Sekuntum Mawar

Setangkai mawar cinta untuk pencinta kebenaran,
Seluhur budi bicara sebagai tanda ingatan,
Segunung intan permata tidak ku mampu tunaikan,
Untuk membuktikan keikhlasan..

Hanya untuk dirimu yang bernama teman,
Ku ukirkan kenangan indah kita,
Untuk dijadikan perhiasan hati,
Ku lagukan kata-kata terindah..

Sebagai peneman di kala sunyi,
Memori yang tercipta antara kita,
Aku sematkan dalam album jiwa,
Penuh kenangan kita bersama.

Gurauan manja menyerikan suasana,
Seperti pelangi yang menyerikan dunia,
Ah.. begitu indah ukhuwah kita kan?
Semuanya kerana Berkat dan Rahmat Tuhan.

Tiada amarah yang tersulam antara kita,
Segala teguran diterima dengan hati yang terbuka,
Malah, terselit rasa syukur tidak terhingga,
Kerana.. Allah memberi kau sebagai teman yang setia.

Menasihati saat aku terleka dengan godaan dunia,
Menggembirakan diriku pabila duka menghimpit jiwa,
Kau tulus menghulurkan persahabatan,
Untuk keredhaan Allah dalam kehidupan.

Bersamalah kita berjuang demi menegakkan kebenaran,
Bukan kerana nama sebagai pahlawan,
Namun, sebagai makhluk yang mengingati Tuhan.

Setangkai mawar cinta aku lakarkan,
Kepada dirimu pencinta kebenaran,
Sebagai keikhlasan yang kau berikan,
Hanya kerana Allah dan Rasul junjungan.


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Wednesday, November 9, 2011

Doaku Untukmu Sayang

http://m.youtube.com/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DPvquWrGAlto%26feature%3Dshare&feature=share&v=PvquWrGAlto&gl=US

Wali – Doaku Untukmu Sayang

kau mau aku apa, pasti kan ku beri
kau minta apa, akan ku turuti
walau harus aku terlelap dan letih
ini demi kamu sayang

reff:
aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada Ilahi
tuk satukan kami di surga nanti

tahukah kamu apa yang ku pinta
di setiap doa sepanjang hariku
Tuhan tolong aku, tolong jaga dia
Tuhan aku sayang dia

repeat reff

(Tuhan tolong aku, jaga jaga dia
Tuhan ku pun sayang dia)

repeat reff


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, November 8, 2011

Syurga Cinta

walaupin cintaku x seagung Muhammad terhadap Khadijah ataupun Zulaikha terhadap Yusuf tetapi aku ingin menemui Syurga Cinta bersama mu.....

Syurga Cinta 

HADIRLAH CAHAYA
Syurga Cinta OST
MIG Movie Production

Lagu: Dakmie
Lirik: Hafiz Hamidun (Arteffects Production)

Jiwaku diusik gelisah
Mengharap sinaran
Menerang kerdil hati
Yang tercari dicalar kelam

Hadirlah...
Cahaya…

Basah wajah dengan air
Suci sempurna mengalir
Gugurlah mazmumah
Menyubur hidayah

Hadirlah…
Cahaya…

Pre-Chorus
Aku insan lemah
Dihanyut lena dunia
Khayalan membaluti diri

Hadirkanlah
Cahaya

Chorus
Kini aku melutut
Di hadapanMu
Maha Pengasih

Kini aku bersujud
Menyerah diri
Pada Mu Tuhan

Limpahkanlah
Hidayah buatku

Thursday, November 3, 2011

The power of words....

From my friend fb wall......

A word is never too small to be hurtful nor too small to be beneficial. We should consider any word that we speak, out of fear that this word may be the word that causes our ultimate destruction.

We should rush to say any kind and helpful word that we can, out of hope that this word will be the cause of our rising in rank.

May Allah subhanahu wa ta`ala (exalted is He) cause us to be of those who are raised in rank by our words and never be condemned to hell-fire.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Nasi Ayam Pakmal

Sendiri mau ingat

Meaning of friendship to me

Wednesday, November 2, 2011

mind games



A perfectly healthy human mind can trick itself into seeing things that are not there.

It turns out that the less control a person feels, the more likely they are to see patterns or make connections that don't exist. The good news is there is a way to fortify yourself against this sort of hard-wired self-deception.

"It's true that having control is a big thing for most people," said researcher Adam Galinsky of Northwestern University. "We showed that it's a very significant problem."

The researchers found that the subjects who were made to feel less control perceived significantly more illusory patterns or connections.

Having a sense of control has a wide variety of adaptive advantages, not only are people who feel in control less likely to see things that aren't there and end up chasing ghosts.

When people feel in control they can also endure longer and more intense pain.

"This is the first study I've seen that really ties the lack of control to pattern perception," said Benjamin Radford. "A lack of control leads a lot of people to superstition."

Conspiracy theories and even political exploitation of this quirk in human perception could be more serious. "Find fertile ground in minds that are feeling less and less secure" said Galinsky.

Feeling in control has also found when their subjects underwent "self-affirmation" exercises to give them a better sense of control and security, the illusions went away.

"Feeling secure is part and parcel of feeling in control," Whitson explained. "When people can affirm the self, they are less likely to under perform in the face of negative stereotypes, to act defensively or aggressively or prejudicial."

In fact, feeling secure by self-affirmation reduces all sorts of defensive thoughts and behaviors. Even some psychotherapy is based on this idea.

"Give a person a sense of security and control, and defensiveness and obsessives melt away," said Whitson.

"The take-home message is that just because we perceive something," said Redford, "it doesn't mean it's really there."
There was an error in this gadget