Tuesday, August 31, 2010

I would not leave you

I will always be right by your side,
I will always be someone you can count on,
No matter life throws at you.

You can count on me to always try to brighten your day,
And bring a smile to your face when your heart is heavy.

When others fade away and leave your side, Remember that I'll be the one that never hides.

I'll be a true friend and if ever you need,
I'll be glad to pick you up whenever you need a lift.

We'll go through the decades side by side,
And see each other through good times and bad.

I'll always be there for you.

.............

Teringat lagu yg dinyanyikan oleh...

SADE (By Your Side)

You think I'd leave your side baby?
You know me better than that
You think I'd leave down when your down on your knees?
I wouldn't do that

I'll do you right when your wrong
I-----ohhh, ohhh

If only you could see into me

oh, when your cold
I'll be there to hold you tight to me
When your on the outside baby and you can't get in
I will show you, your so much better than you know
When your lost, when your alone and you can't get back again
I will find you darling I'll bring you home

If you want to cry
I am here to dry your eyes
and in no time you'll be fine

You think I'd leave your side baby
You know me better than that
You think I'd leave you down when your down on your kness
I wouldn't do that

I'll do you right when your wrong
I-----I, ohhhh, ohhh

If only you could see into me

Oh when your cold
I'll be there
To hold you tight to me
Oh when your alone
I'l be there by your side baby
repeat 1x

Sent via BlackBerry Smartphone

Selamat Hari Kemerdekaan ke-53

Ari ini adalah pengakhiran kepada sesuatu. Ada rasa terkilan, ada rasa kecewa, ada gembira ttpi muhasabah diri tu dituntut. Tapi fikir positif sudah memadai. Sebab saya percaya, pengakhiran sesuatu adalah permulaan pada sesuatu yang baru.


Aku kini seorang pelarian mencari …
Pada erti sebuah kebenaran hakiki
Pada erti sebuah ketenangan sejati
Pada erti sebuah kehidupan yang abadi

Hanya waktu aku berharap….
dalam memperlihatkan kebenaran
dalam memperjelaskan kedudukan
dalam menonjolkan apa yang selama ini tersirat
di sebalik apa yang tersurat

Sent via BlackBerry Smartphone

Monday, August 30, 2010

Quote....

Tetiba kekawan sms quote ni...

"They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel"

Bila saya merisik, menanya kenapa mengapa 5W 1H kat dia, dia hanya berkata "berhati-hati bila berkata-kata"

Seram sejuk gak. Saya ada salah ckp ke? Dia ada prob ke? Dia nak sindir saya ke? Tah la x terjwb. Saya harap dia ok je lah.

Bila difikirkan betul gak quote tu. "Action speaks louder than words" tapi nowdays x perlu action dh. Cakap pun bule buat kwn jd lwn, lwn jd kwn, yg kawin leh cerai, bercinta bule putus, syg jd benci dan sebagainya.

"Lidah setajam pedang" tu pepatah melayu. Kekadang bila mulut lg laju pada minda, padah la jdnya. "Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga". Byk pepatah melayu yg menjurus ke arah itu.

Sbb tu ibu bapa kita selalu berpesan, "ckp siang pandang-pandang, ckp mlm dgr-dgr". Dulu saya gelak je. X percaya. Somehow byk kebenaran klu dipikirkan. Org melayu penuh puitis and sopan santun. Cakap berlapik dan berbahasa. Penuh makna dan terjemahan.

Saya pulak suka direct. Ckp je apa yg sy rasa x betul. X kira apa perasaan si penerima. X suka hipokrit kononnya. Akhirnya ada yg terkena balik. X kurang juga menyebabkan hati yg terguris....

Ni la akibat pertembunga budaya kot. Dibesarkan dgn cara ketimuran, pendidikan dan pengalaman dgn cara kebaratan.

"Diluah mati mak, ditelan mati bapak"

Sungguh dilema.....

Jln mana harus ku pilih....

Sent via BlackBerry Smartphone

Sunday, August 29, 2010

Merenung jauh...

Aku tak tau harus mulai dari mana, akhir-akhir ini aku sering termenung. Aku merasa sangat bersyukur karena masih mampu menjalani kehidupan. Pernahkah anda merasa tubuh ada tapi jiwa melayang entah kemana? Dan aku merasakan itu semua. Memang sungguh aneh, aku seperti gila, tapi aku masih ingat semuanya.

Kadang air mata bisa mengalihkan duka. Tapi terkadang merenung mampu membuahkan air mata. Jika aku renungkan, ternyata selama ini aku merasa banyak berbuat salah.

Aku terlalu jauh merenung kali ini, tapi tak ada salahnya kita merenungi diri, siapa tau kita mampu memperbaiki diri. Hidup itu cuma sekali, maka dari itu kita harus mampu berbuat banyak amal kebaikan, kita akan menyesal nanti jika waktu itu datang pada kita.

Ah…, kenapa aku sudah seperti daun-daun kering itu. Aku merasa segera jatuh tertiup angin. Atau malah akan diterbangkan angin? Aku merasa seperti buah mangga yang belum masak, tapi sudah banyak ulatnya, sehingga tak bisa lagi bertahan dalam dahan, tinggal menunggu jatuh saja. Tapi bukankah harapan itu selalu ada…, dan kita tak perlu berhenti berharap.

Sent via BlackBerry Smartphone

Duit

Mana nak cari duit? Soklan yg sy dok tanya dr smalam hehe.... Smalam lebur RM310 utk service iswara & saga. Service sportage dan gearbox iswara lum bayo lg. Sabar la en. Lah... Dapek gaji sambung bayo hehe...

Nasib baju raya sume dh beli, Sportage dh renew roadtax, utang dh baya kecuali IWK, duit ngaji quran dan yg lain harapnya. Now dok pikir duit raya bebudak, duit minyak & tol nak balik kg, duit nak survive bulan ni, duit dapur. Byk gak lg nak pakai duit hehehe...

Xpelah slow2. Nnti ada la tuh. Tuhan pun kata rezeki ada dimana2. Yg penting kena hepi dan ceria baru senang pikir. Bila kena pikir ni ngantuk plak. Td dh tido lepas bersihkan kete2. Waktu buka lama lg. Apa nak buka harini? Cari sesuatu yg lain kot.

Bila pikir ngantuk... Tido balik lah hehehe... Mandi? X penting hehehe....

Meh kita nyanyi lagu duit utk hiburkan hati yg kekurangan duit dan layan mata....


Duit (Artist: M Nasir)

Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tercepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri

P/s : byk maksud yg tersirat pasal lagu ni ek...

Sent via BlackBerry Smartphone

Nostalgia

Terjumpa semasa mengemas kete sportage. Tersenyum sendiri.

Sent via BlackBerry Smartphone

Saturday, August 28, 2010

Damai yang ku cari

Lubang kosong dalam diri seseorang merupakan suatu kerinduan akan suatu tempat perhentian yang dapat menampung keresahan dalam diri kita, rasa dahaga dalam batin akan sesuatu yang kita sendiri tak mampu mengungkapkan apa yang sebenarnya kita inginkan, atau suatu pencarian dan petualangan dalam hidup yang tak pernah berhenti dan terpuaskan sampai jiwa meninggalkan badan.

Manusia selalu memiliki kekosongan dalam dirinya. Apapun yang kita lakukan dan prestasi apapun yang kita capai dalam hidup kita, pada akhirnya hanya menimbulkan rasa ketidakpuasan dan kehampaan dalam diri kita yang tidak bisa diisi hanya dengan prestasi atau benda-benda material belaka.

Tidak ada sesuatupun di dunia ini yang dapat menawarkan rasa dahaga dalam diri manusia. Tak sesuatupun di dunia ini yang dapat mengisi kekosongan dalam batin manusia. Sekencang apapun kita berlari, sekeras apapun kita berusaha membebaskan perasaan kekosongan tersebut, mencuba untuk mengisi dengan prestasi, kekayaan atau kekuasaan.

Kita tak akan mampu menghilangkannya dari dalam diri kita, bahkan usaha dan perjuangan kita itu semakin membuat kekosongan dan kehampaan itu menjadi makin besar. Hanya Tuhan satu-satunya yang dapat memberikan kedamaian dalam batin kita, memuaskan rasa dahaga kita, memberikan tempat perhentian bagi jiwa yang merana.

Bila beban hidup anda terasa berat, jangan putus asa, datanglah kepada Tuhan. Dia akan memberikan damai sejahtera bagi hidup anda dan memakai hidup anda sebagai hidup yang penuh ucapan syukur kepadaNya.

Sent via BlackBerry Smartphone

MySportage

Setelah sekian lama merehatkan diri dirumah. Arini dibawa berjalan ke spa. Nak rejouvernate her. Nak bawa balik kg raya nih. Baru idupkan insurance & roadtax. Arini nak service.

Byk kena bikin sy rasa. Break leaking, normal service, bleeding, minyak itam leaking kat top cover, tukar radiator coolant, sparkplug, wiper blade. Tu yg sy anggar lah. Rasa power steering pun rasa leaking kat oil seal. Xpelah. Dah 1 thn x check and service. Lah kena tahan diri dr minta duit hehe....

Bila tgk pasal kete ni, terkenang kisah yg biasa kita dgr. "Habis madu sepah dibuang" "bila ada yg muda yg tua dilupakan" dan sebagainya. Camtu lah perangai kita, suka kepada yg baru. X salah gitu. Cuma yg lama jgn dilupakan. Tu yg cam artis veteran, mak ayah kat kg, kete tua dan sume yg lama akan terasa dipinggirkan. Makin tua makin sensitif.

Apa yg sy nak kata adalah kita sentiasa mencari sesuatu yg baru. Yg baru mmg seronok dan teruja. Full of energy and make us feel young. Feel alive. Selalu yg kita lupa akan philosphy hidupnya, mentality hidupnya, visi dan misi hidupnya. Adakah kita dpt "kejar" akan dirinya. Kena ada compromise lah. Yg muda selalu baran, yg tua selalu penuh ngan ma'arifat. Pertembungan ideology akan berlaku.

Apabila itu berlaku, kita akan berkomunikasi ngan yg "sekufu" ngan kita. Same wavelength. Senang nak borak. Senang nak paham. Bule baca minda and read between the lines. Pendapat berdasarkan pengalaman, usia dan logik yg mana amat berasas dan senang dicernakan. Yg tua penuh dengan wisdom, yg muda penuh dengan emosi.

Berbalik kisah kete sy, bila diperlukan baru sy cari. Now dia merajuk hati. X tau lah berapa RM kena nnti. Harap Lah paham hehe. Td baru baya utk iswara + saga nye service. Abis gak RM300++. Bill gearbox x settle lg, tu RM1200++. Bayo byk kali la jwbnya hahaha. Ni tambah lg. Bonus bulan 12 nnti kena allocate la sikit ke sini.

Gitu lah adat dunia. Nnti smpi masa nnti sy pun akan tua. Kena bersedia dari sekarang dari segi mental dan fizikal. Smpi masa sy akan dipinggirkan. Sy akan jd lapuk. Dpt jd mcm tun dan nik aziz, makin tua makin org respect. Mmg ada pepatah "makin tua makin pekat santannya" ttpi x berapa ramai yg hargai kepekatannya. Even now pun santan ditukar kepada susu dlm masakan.

Kena terima hakikat dan bersedia. Sy inginkan kesederhanaan. Sy suka kepada perbincangan. Whatever under the sky bule borak. Tu pada sy keseronokan hidup. The ultimate bila kita dpt share apa saja ngan pasangan kita. Grow old together. Sesama merasai kasih syg, cinta, minda dan sebagainya dari sehari ke sehari. Sesama membesar. Tu cara sy...

Lagu sy dan lagu anda mungkin berbeza....

Sent via BlackBerry Smartphone

Friday, August 27, 2010

He Knows

Just to let u know, me and HIM care of ur well being.....


When you feel all alone in this world
And there's nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are Allah knows Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take Allah knows Allah knows

No matter what, inside or out
There's one thing of which there's no doubt
Allah knows Allah knows

And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows Allah knows

When you gaze with love in your eyes Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows Allah knows

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard Allah knows Allah knows

You see we all have a path to choose Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs,
never fret never frown
Allah knows Allah knows

Every grain of sand,
In every desert land,
He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand,
He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash,
He knows.
Every thought I have,
And every word I share,
He knows. Allah knows

Sent via BlackBerry Smartphone

Adakah anda telah mendapat rumput yang terbaik?

Ni yg sy baca kat fb apai. Untuk renungan bersama ....


Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar kasih sayang.

PELAJAR: "Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

CIKGU: Ok! Kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalanlah di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dah petik rumput yang PALING CANTIK, bawa ke kelas.

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu bertanya, kenapa tiada rumput yang dipilih?

PELAJAR: "Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang PALING CANTIK, memang ada banyak yang cantik. Tapi cikgu suruh saya petik yang PALING CANTIK, maka saya pun terus berjalan ke hadapan tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada diantara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula. Jadi tiadalah rumput yang saya petik.

CIKGU: Ya, itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi. Dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik. Mahupun nak ikutkan, banyak lagi yang lebih cantik dan baik seperti rumput tadi.

Sent via BlackBerry Smartphone

Lay down your head

To the person I care most....


Lay down your head
And go to sleep
May you dream
Of gardens sweet
Close your eyes
And dream away
Of Allah's gifts
To you this day

The sun that rose upon your head
As you lay within your bed
Green grass, blue skies and waters deep
Of this and more, dream in your sleep.

The earth and all that it contains
With Allah's blessing, He sustains
Remember this, my dear, in sleep
That Allah's pleasure we must seek.

Allah created all you see
The mountains, birds and humming bees
To Him we will return one day
So turn to Him again and pray.

And as you drift off to sleep
In my heart your love I'll keep
You are so special my dear
Cause Allah brings our hearts so near.

Sent via BlackBerry Smartphone

Sekadar renungan

Used to read somewhere. Quite good article for us to ponder...... Happy reading


A young woman went to her mother and told her about her life and how things were so hard for her. She did not know how she was going to make it and wanted to give up. She was tired of fighting and struggling. It seemed as one problem was solved, a new one arose.

Her mother took her to the kitchen. She filled three pots with water and placed each on a high fire. Soon the pots came to boil. In the first she placed carrots, in the second she placed eggs, and in the last she placed ground coffee beans. She let them sit and boil; without saying a word.

In about twenty minutes she turned off the burners. She fished the carrots out and placed them in a bowl. She pulled the eggs out and placed them in a bowl.

Then she ladled the coffee out and placed it in a bowl. Turning to her daughter, she asked, "Tell me what you see." "Carrots, eggs, and coffee," she replied.

Her mother brought her closer and asked her to feel the carrots. She did and noted that they were soft. The mother then asked the daughter to take an egg and break it. After pulling off the shell, she observed the hardboiled egg.

Finally, the mother asked the daughter to sip the coffee. The daughter smiled as she tasted its rich aroma. The daughter then asked, "What does it mean, mother?"

Her mother explained that each of these objects had faced the same adversity: boiling water. Each reacted differently. The carrot went in strong, hard, and unrelenting. However, after being subjected to the boiling water, it softened and became weak. The egg had been fragile. Its thin outer shell had protected its liquid interior, but after sitting through the boiling water, its inside became hardened. The ground coffee beans were unique, however.

After they were in the boiling water, they had changed the water.

"Which are you?" she asked her daughter. "When adversity knocks on your door, how do you respond? Are you a carrot, an egg or a coffee bean?

Think of this: Which am I? Am I the carrot that seems strong, but with pain and adversity do I wilt and become soft and lose my strength?

Am I the egg that starts with a malleable heart, but changes with the heat? Did I have a fluid spirit, but after a death, a breakup, a financial hardship or some other trial, have I become hardened and stiff? Does my shell look the same, but on the inside am I bitter and tough with a stiff spirit and hardened heart?

Or am I like the coffee bean? The bean actually changes the hot water, the very circumstance that brings the pain. When the water gets hot, it releases the fragrance and flavor. If you are like the bean, when things are at their worst, you get better and change the situation around you. When the hour is the darkest and trials are their greatest, do you elevate yourself to another level? How do you handle adversity? Are you a carrot, an egg or a coffee bean?

May you have enough happiness to make you sweet, enough trials to make you strong, enough sorrow to keep you human and enough hope to make you happy.

The happiest of people don't necessarily have the best of everything; they just make the most of everything that comes along their way The brightest future will always be based on a forgotten past; you can't go forward in life until you let go of your past failures and heartaches.

When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so at the end, you're the one who is smiling and everyone around you is crying. You might want to send this message to those people who mean something to you (I JUST DID); to those who have touched your life in one way or another; to those who make you smile when you really need it; to those who make you see the brighter side of things when you are really down; to those whose friendships you appreciate; to those who are so meaningful in your life.

Sent via BlackBerry Smartphone

Thursday, August 26, 2010

How do you know you love a woman?

Have You Ever Really Loved A Woman?
Artist(Band):Bryan Adams

To really love a woman
To understand her - you gotta know it deep inside
Hear every thought - see every dream
N' give her wings - when she wants to fly
Then when you find yourself lyin' helpless in her arms
You know you really love a woman

When you love a woman you tell her
that she's really wanted
When you love a woman you tell her that she's the one
she needs somebody to tell her
that it's gonna last forever
So tell me have you ever really
- really really ever loved a woman?

To really love a woman
Let her hold you -
til ya know how she needs to be touched
You've gotta breathe her - really taste her
Til you can feel her in your blood
N' when you can see your unborn children in her eyes
You know you really love a woman

When you love a woman
you tell her that she's really wanted
When you love a woman you tell her that she's the one
she needs somebody to tell her
that you'll always be together
So tell me have you ever really -
really really ever loved a woman?

You got to give her some faith - hold her tight
A little tenderness - gotta treat her right
She will be there for you, takin' good care of you
Ya really gotta love your woman...

Then when you find yourself lyin' helpless in her arms
You know you really love a woman
When you love a woman you tell her
that she's really wanted
When you love a woman you tell her that she's the one
she needs somebody to tell her
that it's gonna last forever
So tell me have you ever really
- really really ever loved a woman?

Just tell me have you ever really,
really, really, ever loved a woman? You got to tell me
Just tell me have you ever really,
really, really, ever loved a woman?

Sent via BlackBerry Smartphone

Wednesday, August 25, 2010

Bayar utang

Dh menjadi semacam 1 trend dh. Dpt gaji beratur kat CDM. X kisah lah bayar rumah, kete, loan, segala bill yg ada. Last2 tinggal la seciput 2 utk dihabiskan pada bulan tu. Tu belum yg dikira baya ikut cimbclicks hehehe.... Payau... Payau....

Pulak tu cam tau2 CDM tu akan meragam. "Mesin tergendala sebentar". Kalau ada 2 3 xpe lah, ni dh la 1 je. Angin je. Kena lak klu x baya kena penalty. Hampeh tul hehe. Kena la cari tmpt lain. Tu lah antara cabaran org kaya ngan hutang.

Klu dulu best baya utang. Ada teman sesama membayo. Bila dh abis baya, sesama mengenang duit yg terbang. Cam keje utk baya utang je hehe. Zalim tul. Penah sekali tu mmg kering. Makan sepinggan kuey tiaw basah ngan air tembikai sepinggan dan segelas je. Tu antara kenangan manis yg x dpt dilupakan.

Selalu bila dh abis baya utang kami akan buka buku budget. Tgk camne nak manage duit yg tinggal seciput. Selalu share apa yg ada. X berkira. Sampai penah beli makanan ngan coins je. Alahhh.. Bukan kita je yg kering kan kan kan hehhehe.

Tp tu dulu lah... Now susah senang hidup sorang. Tu yg lonely tuh.

Now baru abis baya utang. Melepak kat carlos pekena nescafe o panas sambil tulis blog. Layan perasaan jap.....

Pasni kena kira camne nak idup hahahaha...

Haihhhhh.....

Sent via BlackBerry Smartphone

Diff meaning diff expression

From my perspective......

We often say "I like you", "I love you", and "I care for you". This is just a way to show
our emotions & feelings to others.

When we say, we "like" the person, it means we like some thoughts of that person,
something which that person has done.

When we feel that we can't live without someone, we just say 'I love you' to that person.

When we want the other person not to do some things which we think are not good, we say, 'I care for you'.

Whenever someone asks us, "Why you love that person?" sometimes, we can't give
answer to this question.

One loves the other either with an intention or without an intention. One loves the other
with an intention of getting an attention. Sometimes, "one" loves "other" just because "other" loves "one".

Frankly speaking, No one can understand the true meaning of "love" until they
experience it.

Love can be expressed in differently. Sometimes, it can be expressed in silence.

Often, we scare to express our feeling because of a fear that what the other person will say, how that person will react, what if that person will stop talking after expressing my feelings or emotions.

Sometimes, we love someone to the extent which can't be explained. But, I think that is
not love but the care. We just give a word "love" to that.

Sent via BlackBerry Smartphone

Apakah ini rindu?

Perasaan yg sukar dimengertikan. Kadangkala sukar utk melupakan kisah dan sejarah lalu. Ia sering datang tanpa diundang. Datangnya pula berkesan. Kesannya pula berpanjangan.

Perasaan yg membuak2 yg kadangkala membuatkan serba x kena. Semuanya terbayang didepan mata. Sgt sukar utk menghindari. Makin ditolak makin rapat. Terasa helpless.

Semuanya harus ditempuh dan diterima sebagai satu lumrah yang menempeli hidup yang bercompang camping itu. Compang campingnya yang bukan satu, bukan dua, bukan tiga, tapi berpuluh jua.

Usaha sering dilaku. Lakunya pula sekadar waktu. Waktunya pula hanya sesaat berlalu. Sesaat yang penuh dengan liku. Liku yang penuh dengan luka dan kenangan. Luka yang sukar sembuh jua.

Apa yg harus ku lakukan?

Sent via BlackBerry Smartphone

Tuesday, August 24, 2010

Kisah yg sering berulang dalam sebuah perkahwinan

Post kali ni saya copy paste sbb pada saya cerita yg ditulis untuk renungan bersama...

Hatiku berdegup kencang. Peluh membasahi dahi ku. Bukan kerana panas, tetapi kerana takut memikirkan sesuatu yang tidak pasti. Tetapi aku dah bertekad. Hari ini aku tidak boleh menangguh lagi. Aku mesti melafazkan ‘itu’ kepada dia hari ini juga. Muktamad.

Seperti biasa, aku balik kerja pukul 9 malam. Aiz sedang khusyuk di hadapan TV melihat drama yang aku sendiri tak pernah tahu akan namanya. Memang selama ini aku tidak tahu menahu apakah kesukaannya beberapa tahun kebelakangan ini.

Mataku tertumpu kepada Anie yang sedang sibuk menghidangkan juadah untuk makan malam. Wajahnya tenang seperti biasa. Hatiku makin berdegup kencang. Sudah lama aku memendam perkara ini. Syaza pula beberapa hari ini mendesak aku dengan aggresif. Tension aku dibuatnya.

“I’ll do it”, gertak hatiku dengan nekad. Aku berjalan dengan perlahan ke arah Anie yang sedang mengisi air sirap limau ke dalam gelas. “Anie, i have something to tell you”, kataku dengan suara agak perlahan. Wajah Anie seakan-akan tahu apa yang aku hendak melafazkan kata cerai. Suasana bertukar menjadi tegang apabila Anie dengan sengaja membaling gelas berisi air sirap limau kegemaranku ke arah ku. Pada malam tu kami tak bercakap langsung.

Aku sedar Anie marah dan menitiskan air mata. Hatiku terasa lega sedikit kerana akhirnya aku dah menyampaikan perkara sebenar. Aku di jalan yang betul pada fikiranku. Lewat malam aku tersedar dari tidur dan terlihat Anie sedang duduk di meja study kelihatan sedang menulis sesuatu.

Pada pagi esoknya sebelum pergi kerja, Anie menurunkan tandatangannya di atas surat perjanjian perceraian dengan beberapa syarat. Anie bersetuju untuk bercerai dalam tempoh sebulan dan mahu aku berusaha untuk meneruskan hubungan seperti biasa dalam tempoh sebulan ini. Alasannya cukup mudah : Aiz bakal menghadapi peperiksaan besar dan Anie tidak mahu konsentrasi Aiz terganggu akibat masalah kami. Pasti perit untuk Aiz.

Satu lagi permintaan yang buat aku terkejut adalah Anie mahu aku mendukungnya dari bilik tidur sehinggalah ke depan pintu rumah pada setiap pagi sebelum pergi ke kerja. Aku rasa ini adalah permintaan gila, tetapi akhirnya aku bersetuju. Yang penting rancanganku sedang menuju kejayaan.

Syaza ketawa apabila aku memberitahu permintaan pelik Anie ini kepadanya. Syaza berkata trick Anie tidak akan berkesan. Aku terdiam.

Melaksanakan Janji Demi Cinta Lain

Keesokan harinya aku melaksanakan permintaannya dengan mendukungnya buat kali pertama dari bilik tidur sehingga ke depan pintu rumah. Kami masing-masing rasa kekok, lebih-lebih lagi dengan perasaanku yang bercampur aduk ini. Aiz yang melihat aku mendukung Anie bersorak kegembiraan. Pemandangan ini istimewa baginya. Anie berbisik kepadaku supaya agar tidak memberitahu Aiz tentang penceraian kami. Aku mengangguk lembut.

Hari kedua aku lebih selesa mendukung Anie. Aku mula sedar aku sudah lama tidak menatap wanita ini. Aku perasan wajahnya sudah ada sedikit kedut, tidak seperti dulu licin dan cantik. Wanita ini adalah isteri aku.

Hari keempat, aku mula merasakan satu perasaan intim. Inilah wanita yang telah beri aku 10 tahun hidupnya kepadaku.

Hari kelima dan keenam perasaan keintiman semakin meningkat. Aku merahsiakan perasaan ini daripada Syaza. Semakin hari semakin ringan badan Anie. Mungkin aku sudah menjadi semakin kuat setelah mendukungnya setiap hari.

Suatu hari aku melihat Anie sedang memilih pakaian untuk dipakai. Anie berkata pakaiannya semakin membesar dan sudah tidak muat. Rupanya badan Anie yang semakin kurus.

Akhirnya aku sedar, kesakitan dan keperitan yang dialami oleh Anie di dalam rumahtangga ini. Secara tidak sedar, tanganku menyentuh pipinya.

Aiz melihat kami dan Anie memanggilnya lantas memeluknya dengan erat dengan penuh kasih sayang. Aku memalingkan muka sebab takut aku berubah pendirianku. Pada Aiz, sudah menjadi rutin setiap hari untuk aku mendukung Anie. Hari ini aku mesti mendukungnya.

Aku menghulurkan tangan dan mendukung Anie. Tangannya memelukku leherku secara semulajadi. Aku berasa situasi ini seperti hari perkahwinan kami saat aku pernah mendukungnya seperti yang aku sedang lakukan ini. Aku kalah.

Hari Terakhir

Hari terakhir aku mendukungnya terasa begitu ringan sekali badannya. Sedih aku melihat keadaan Anie. Tidak sanggup aku meneruskan langkah kakiku. Sungguh ringan. Ketika Anie di dalam dukunganku, aku sempat berkata kepada Anie bahawa hubungan kami kurang keintiman.

Aku memandu laju ke ofis, keluar dari kereta tanpa sempat mengunci pintu kereta dan terus bergegas ke bilik Syaza. Syaza menyambut aku dengan senyuman tetapi aku membalas dengan wajah serius lantas berkata bahawa aku tidak ingin bercerai. Ini keputusan berani mati dan muktamad.

Raut wajah Syaza berubah dan dengan sarkastiknya memegang dahiku untuk memastikan apa yang keluar dari mulutku benar. Aku menegaskan sekali lagi mesej ku. Syaza menampar muka aku dan menutup pintu. Aku terdengar suara tangisan.

Petangnya aku pergi ke kedai bunga, membeli sejambak bunga ros merah yang segar. Penjual bunga memberiku pen dan kad untuk ditulis dan aku menulis di atas kad itu “I will carry you every morning until death do us apart”.

Pertama kali aku merasakan perasaan gembira seperti ini. Sampai di rumah aku terus meluru ke bilik dan…

…aku terlihat Anie terbaring di atas katil, lain dari biasa. Anie sudah tidak bernyawa.

Pengajaran : Beri perhatian terhadap ‘hal kecil’ di dalam rumahtangga anda. Harta benda tidak memberi kebahagiaan sebenar. Jadikan diri anda kawan kepada pasangan anda dan bersama-samalah membina sebuah keintiman kukuh.

Geram

Sebuah nukilan dimalam hari...


Kadang kala kita rasa geram yg amat sgt tp x terluahkan. Kita pendam rasa itu.

Kenapa begitu?

Kenapa kita simpan?

Ckp je la kan senang... Kan?

Klu jd omputih senang je... Luahkan apa kita rasa. PM ngan apa org kata. Jgn hipokrit. Tp bila jd melayu ni susah. Byk pantang larang. Byk petuanya. Jgn sakitkan hati org lain. Org tua2 ada pesan, klu nak ckp kena berlapik cam "tarik rambut dlm tepung, rambut x putus, tepung x berkocak".

Ada betulnya. Agama pun kata jgn berkasar. Salah ckp buruk padahnya. Terlajak kata buruk padahnya. Silap gaya org kata kita bad mouth. So... Tahan je la diri.

Dlm kehidupan sy, beberapa kali berlaku yg mana bila jd expressive, ianya berakhir dgn sy tender my resignation. Bertekak ngan bos. Luahkan apa yg terbuku dihati. Akhirnya makan diri. Now pun beberapa kali sy menahan diri. Kekadang terkeluar bila dh x dpt dibendung.

Lepas tu sy akan jd bad boy. Yg patut jd x patut. Yg dpt jd x dpt. Yg senang jd susah. Bukan senang nak jd yes man. Bukan senang nak ikut sesuatu yg bukan jd prinsip hidup. Tp bila makin tua ni, bila dh ada tanggungjawab, kena telan. Makan hati.

Sbbnya nak continue kehidupan. Xnak menjadi radikal mcm dulu. Tetiba jd penakut. Takut akan apa yg akan terjadi. Terlalu calculative. Terlalu byk what if. Jadi... Sikap xpe... Sikap biarlah... Sikap tahlah... Menular dlm diri.

Pinjan kata2 dr blog yg penah sy baca, "I don't know the key to success, but the key to failure is try to please everybody". Rasa x puas hati makin menebal. Tunggu masa utk meletop!

Ini yg sy lalui. X kira dlm pekerjaan or kehidupan, sama saja. Mungkin sy x pandai bermain kata2...

Mungkin....

Sent via BlackBerry Smartphone

Monday, August 23, 2010

kelebihan seorang wanita..

Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

cuti raya...

tadi apply cuti raya utk 15/9 & 17/9. dapat note dari bos "no body allowed to take leave on 15/9. as per co. policy". tu yg ditulisnya. apa company policy yg tidak membenarkan cuti pada 15/9? yg meluluskan atau tidak adalah immediate bos. bukan company. mazhab mana dia pakai nih? musykil la plak. yg 17/9 tu lulus ke x? x pulak dinyatakan. heran bin ajaib. tanya hr pasal nih. dia kata big bos kata sebab dah lama cuti, so xleh cuti pada 15/9. lagi pelik. fatwa mana digunapakai nih.

ni la padahnya kalau buat keputusan tanpa pikir sebab dan akibat. menyebabkan ramai yg terbantut nak bercuti. dah tu pulak sepatutnya cuti 9/9, now 8/9 dah cuti. sebabnya customer tutup 8/9. customer dah la bukan melayu. tau pulak kira hari posa dalam Islam 29/30 hari je. ni company yg majoriti org islam pun terbabas kira hehe... nasib nasib.

xpe lah..... me dah cite my concern why nak cuti pada 15/9 and 17/9. nak lulus ke x ke kira apa. yg sy tau... klate here i come....

dah sedekah 0.5 bonus tu kira ok la kalau tolak 2 hari je kan??? hahahahah.....

Ramadhan

Bulan yg penuh dgn keberkatan. Ianya juga bulan yg pada sy sesuai sgt
utk muhasabah diri dan berpikir. Byk ruang yg bule diisi dgn mencari
diri.

Suka atau tidak pabila bercerita ttg diri, kita x dpt lari dr berpikir pasal
kelemahan dan kekurangan diri, apa yg kita inginkan dan mahukan,
kekuatan dan keanjalan diri, apa yg kita harapkan dan impikan dan
sebagainya.

Untuk mengakui sesuatu ttg diri mmg susah terutama ttg kekurangan yg
ada yg perlu diperbaiki apatah lagi untuk melaksanakan pembaharuan.
Ianya lagi bertambah susah apabila org lain yg memberitahu sesuatu ttg
diri kita. Masakan mereka lagi mengenali diri kita kan?

Pada sy ianya bergantung kepada niat sipemberitahu dan berapa lama
kita kenal sipemberitahu. Selalunya kita akan mengetahui samaada ada
niat niat tersembunyi atau tidak. Pokok pangkalnya terimalah dgn hati
yg terbuka kerana kadangkala kita x nampak kelemahan dan
kekurangan yg ada dlm diri sehingga kita diberitahu ttgnya.

Dulu sy byk belajar ttg diri sy, apa yg ada dlm diri dr teman sy. Beliau
byk membantu sy membina keyakinan diri. Bukan sikit ilmu yg
dicurahkan tanpa mengenal erti penat dan lelah. Kehidupan sy hari ni
byk yg dicorakkannya.

Antara ilmu yg diajar adalah unconditional love. Menerima seseorang
tanpa ada tanggapan dan prasangka dan kita bermula dr situ. Memula
agal skeptikal kerana sy berperangai melayu ttpi dlm masa sekejap
beliau berjaya mengubah persepsi sy. Menerima seseorang seadanya.
Menerima seseorang for who they are.

It will makes us vulnerable but we have to start somewhere katanya. To
gain trust is not easy but to loose that... So easy tambah dia. Dia mmg
cikgu falsafah. Dia mendidik bukan saja sy ttpi rakan2 sy...

Sy rindu akan dia...

Sent via BlackBerry Smartphone

Sunday, August 22, 2010

Syukur...

Arini terasa panjang. Suria menyinari smpi ke petang. Alhamdulillah syukur. Td tido jap. Tunggu ym tp xde. Xpelah bz la kot.

Sempat jemur kete td. Panas sungguh. Pakaian and kasut sekolah sempat kering. Selsema la plak. Xpelah. Tuhan dh kasi kepanasan harini. Walaupun terang ttpi xde la plak terasa lapar dan dahaga. Keajaiban bulan ramadan.

Apa nak buka arini? Td suruh amik serai. Tomyam la kot. Xpelah. Janji ada makanan. Teringat masa buat homeless ikut kekawan 1901. Camne la diaorang buka puasa ek? Yg bujang maybe kat masjid ke. Yg dah kahwin dan yg berkeluarga? Moga mereka berbuka dgn sempurna.

Klu teman sy terasa ngan apa sy ckpkan td. Sy minta maaf. Sy ckp apa yg keluar dari hati. Sy silap. Sy kekadang masih ingat beliau masih seperti dulu. Boleh bercakap apa saja. Sy akan berhati2 selepas ini.

Sy harap beliau bergembira dan dirahmati. Berbuka dgn keluarga tercinta. Gelak tawa keluarga kekadang membuatkan makanan sikit jd byk. Yg kurang sedap menjadi sedap. Yg simple menjadi sempurna. Kerana keberkatan berbuka bersama2.

Terimakasih teman.....

Sent via BlackBerry Smartphone

Cerita hari ini...

Harini byk mende sy buat. Dari kemas porch, cabut rumput, petik cili, basuh kasut sekolah, basuh tong sampah hingga kemas ruang tamu.

Rasa penat gak but rasa ok lah. Seronok pun ada. Tapi cam biasa lah. Kemas jap je. Now berselerak balik haha... Xpelah... Ada masa kemas balik.

Now melepek. Td potong rambut sendiri guna mesin. Dh lama dh x gi kedai gunting. Save RM10. Now dh gunting sume rambut2 yg ada kat badan. Masa bermalasan hehe...

Td bercerita ngan sahabat pasal chronological of events. Dah 116 days today. Byk yg sy belajar since then. Cara2 nak hidup. Cara2 survive. Cara2 memujuk hati. Cara2 meluahkan perasaan. Akan ttpi bila keadaan yg memerlukan teman berbicara, sy akan x keruan@meroyan hehe...

Sahabat sy byk diam. Mungkin memikirkan apa sy ckp atau membuat kerja umah. Kami bercerita pasal fb td. Sy kata dia bagus sbb ingin menjaga hati dan perasaan, dia tukarkan cara dan gaya hidup semata2 untuk menjayakan perhubungan. Semoga beliau berjaya.

Td kawan sy bercerita dia sedang menolong isterinya membuat kek hehe... Tah lah... Tolong tgk kot. X pun tolong sepahkan or tolong kacau haha... Byk yg berlaku hari ini...

Hope hari ini hari yg ceria dan dirahmati...

Sent via BlackBerry Smartphone

Against All Odds

My favorite song. Excellent voice and good lyric...

Phil Collins - Against All Odds


How can I just let you walk away, just let you leave without a trace
When I stand here taking every breath with you, ooh
You're the only one who really knew me at all

How can you just walk away from me,
when all I can do is watch you leave
Cos we've shared the laughter and the pain and even shared the tears
You're the only one who really knew me at all

So take a look at me now, cos there's just an empty space
And there's nothing left here to remind me,
just the memory of your face
Just take a look at me now, well there's just an empty space
And you coming back to me is against the odds and that's what I've got to face.

I wish I could just make you turn around,
turn around and see me cry
There's so much I need to say to you,
so many reasons why
You're the only one who really knew me at all

So take a look at me now, well there's just an empty space
And there's nothing left here to remind me, just the memory of your face
Just take a look at me now, cos there's just an empty space

But to wait for you, is all I can do and that's what I've got to face
Just take a look at me now, cos I'll still be standing here
And you coming back to me is against all odds
It's a chance I've got to take.

Just take a look at me now.

Sent via BlackBerry Smartphone

Relationship....

Key to success in a relationship is berbincang. Freely and openly. Without any prejudis and judgemental.

Used to have that. Love it every moments. Now I miss that. Talk whatever we have in mind. Whatever under the sky.

Quite stressful when we have to think whether what we say might hurt our partner. Have to filter our expression makes us makin senyap. Makin malas to express out thought and feeling. Sigh...

As we grow, companionship is not about I love you and you love me anymore but more on communicating. Love is important, yes I agree but talking plays very big role.

Where is my companion?

Ahhh.....

Sent via BlackBerry Smartphone

Saturday, August 21, 2010

Hajat dan niat...

Banyak hajat dan niat dlm hidup sy. Ada yg tertunai ada yg dlm proses ada KIV ada yg terpaksa dilupakan. Byk liku dan onak yg dilalui. Kita hanya merancang ttpi tuhan yg menentukan.

Bila dipikirkan balik, byk cabaran dan dugaan yg dilalui yg mencorakkan kehidupan. Susah senang, pahit manis sume menjadi kenangan, pengajaran, pencorakkan dan rencah kehidupan. Suatu kenyataan yg mendewasakan kita.

Sejak beberapa ketika ini, sy byk melalui saat yg menguji emosi. Masa akan menentukan samaada hajat dan niat sy menjadi kenyataan. Hanya tawakkal yg dpt menenangkan perasaan.

Teringat iklan "pakaian bule dicuci ttpi hati yg suci sukar dicari". Harap niat yg di tunjukkan dapat memberi impak yg sewajarnya. Sy yakin kebenaran akan datang pada suatu hari nanti. Kalu ianya menyebelahi sy, alhamdulillah, kalu x, apa bule buat, sy dh cuba....

Moga hajat dan niat diberkati dan diperkenankan....

Amin....

Sent via BlackBerry Smartphone

Ceritera hari sabtu

Smalam dpt roadtax. Beria nak bawa gi isi minyak tp rupanya ada masalah break. Bila tekan cam kosong. Samaada servo out or kena wat bleeding sbb lama x guna. Apa pun kedai lah jwbnya hehehe....

Smalam asyik tido. Frust kot sbb kete xleh jln. Ada je x kena. Dkt2 raya ni cam tau2 nak meragam. Tau je nak duit raya hehe...

Emo imbalance rasa getting better kot. Still ada terkucil sana sini but somehow managable lah. Hope mendung berarak pergi. Who knows when it will comes again. Perit rasa menanggung....

Keje? Makin paham sepak terajang. Kekadang boss is always right tu sama ngan durian vs melon, kiri kanan, atas bawah yg bawah akan kena. Bos akan sentiasa memang haha....

Hari ni... Nak gi service saga. Tah berapa la plak RM. Last wk iswara. Klu x jd balik kg time merdeka, service sportage plak. Biasalah pakai kete antik. Manja. Kena jaga and belai. Sama cam org gak hehe...

Layan je lah. So far ok lah. Apa pun kena survive bule atau x... Kena bule gak. Mmg life dh tertulis kat luhmahfuz ttg kehidupan kita. Dah ada qada' dan qadar. Hanya doa dan usaha mampu mengubahnya....

Sent via BlackBerry Smartphone

Friday, August 20, 2010

a friend...

This sy dapat masa isi minyak few days ago kat area key chain. Amik gamba but kinda blur. Nice wording with lots of meaning to think....


"A friend hears the song in my heart and sings it to me when my memory fails"

yup.... thats how i feel it now.......

Kosong

Pagi ni terasa jiwa cam kosong. Tiada apa yg ada hanyalah jasad semata. Perasaan tah melayang kemana. Mungkin mencari sesuatu yg x pasti. Terasa melayang. Tiada apa diminda. Cam ada yg kurang. Mana feelnya?

Takut pun ada. Kenapa begini. Sayu. Seakan ingin meronta tapi untuk apa dan pada siapa. Semacam menghilang.

Now otw ke opis. Auto cruise.....

Kat opis?

Perlu mencari jwpan.....

Sent via BlackBerry Smartphone

Thursday, August 19, 2010

Kengkawan ada pesan

Mutiara kata dari kengkawan...

"Kalau kita suka seseorang itu, seribu sebab dapat disediakan. Kalau kita x suka seseorang itu, seribu alasan dapat kita berikan"

Adakah sebab dan alasan itu terbit dari hati dan perasaan atau datangnya hanya dari lidah yg berkata-kata.....

Jgn smpi rasa bersalah dan berdosa memburu kita dikemudian hari....

Sent via BlackBerry Smartphone

Perasaan bercampur baur

Smalam hari yg panjang sy rasa. Ada beberapa event berlaku yg mana byk membuatkan sy berpikir kerasionalan nya. Ianya x senang utk difahami ttpi sy mencuba.

Smalam sy gi court. Judge kata xde yg bule menimbulkan keraguan. Kena kuliah sikit pasal jgn main2, ni xleh nak undur kalau dh terlajak with niat. Angguk je lah for both of us. Lepas tu bawa wife gi mydin usj beli baju raya utk sekeluarga. Rabak gak lah. 1st time beli baju melayu after so long. Can't remember when is the last me beli baju melayu.

Pastu gi bayar utang. Tawaf serata usj n shah alam. Nak renew sportage kena baya saman dulu. Ada 4 saman (RM660 ttl) byar 1 je dulu. Janji leh bawa balik kg. Pastu beli tiket bas utk anak sedara. Ada la balance sikit utk wat duit mkn, minyak etc. Alhamdullillah syukur.

Me chat ngan teman. How's life, work, asking few q's. Mmg ada probing q's. Me kinda lazer for the past few days. Tahlah.... Musykil y me like dis. Y me so care bout dia. Y me senang emo ngan ketidakgembiraan dia. Y me so nak tau apa perkembangan dia. Me xde jwpan. Me knows dat me lately irritate dia. Me jd emo. Me buat dia pissed with me. Me can't help it. Me really sorry for misbehave. Dia pun rasa pelik y me like dis.

Petang ada majlis berbuka ngan kengkawan kat Flamming (steamboat). Ada apai, umi, nahar, chah n me. Meriah but me rasa kehilangan. Terasa kosong. Me mmg berharap dia dpt dtg but unfortunately dia x dpt dtg. Mungkin dia dh kena booked ngan member dia or family la tuh. Dia jarang turn us down. Xpelah, nx time ada lg klu ada rezeki.

Byk la borak2 smbil mkn. Bercerita dan mengimbau kenangan. Me byk tersenyum n gelak. Sesekali menyampuk. Bercerita ttg posa, raya and so on n so forth. Hepi tgk dia org. Dlm hati rasa kurang meriah. is always be nx time kan?

Smalam mix emo. Tahlah... Rasa penat sgt. Me wish 2day is hari yg bahagia 4 all of us....

Sent via BlackBerry Smartphone

Wednesday, August 18, 2010

Senyap sunyi

Kadang kala sunyi sepi tu bagus. Amat mendamaikan. Melegakan fikiran yg berserabut. Menguraikan yg serabut. Mewaraskan fikiran. Membezakan yg pasti dan tidak pasti.

Kadang kala sunyi sepi tu meresahkan. Mencengkam jiwa. Meneka dalam kesamaran. Terkapai2 mencari arah. Menimbulkan byk keraguan didalam diri. Seakan tertanya2 apakah yg berlaku.

Itulah yg ada didalam diri sy sekarang. Berperang sesama sendiri. Mencari dan terus mencari. Amat menyesakkan jiwa. Ada ketika terasa sakit sgt.

Ya Allah.... Berilah petunjuk....

Where is my shoulder to cry on....

Makin limping....

Sent via BlackBerry Smartphone

Tuesday, August 17, 2010

Jem

Arini sume jem. Dh la jem, hujan whole day. Nak balik pun jem. Cam petanda sume x kena je. Rasa frust, bengang, kecewa, sedih, sume ada. Bercampur membuatkan makin kelabu, kelam dan gelap.

Harini jiwa mmg x tenteram. Bermula dari sy pukul anak sy pg td. Kat opis keje cam siot je. Byk mende dibuat. Tah apa2. Sume x kena. Sy marah kawan sy pasal dia lupa segala. Smpi dia suruh stoppppp. Sy tau dia paham msg sy. Sy baru cite 1 babak je tp sy rasa dia x sanggup dgr. Tu dia suruh stop.

Pastu sy terima ym dari wife sy yg semacam je bunyinya. Kenapa ngan dia? Sedih sy baca. Adakah sy x memahami dia atau dia x memahami sy? Dh la now tgh tunggu jawapan. Haduiiiii......

Ptg td sy berdiskusi ngan kawan sy. Merisik khabar. Bertanya itu dan ini. Membuatkan dia semakin resah dan tergamam dgn pertanyaan sy. Semua berkenaan dgn janji dia pada sy. 3 soklan sy tanya adakah janji masih dipegang dan dikotakan. Sbb dia yg mengeluarkan janji itu, tiada paksaan dari sy. Lama dia diam, last2 dia kata "saya x nak borak lagi". Selepas itu dia diam membisu seribu bahasa. Sehingga lah sekarang. Sy x tau, dia marah kat sy ke, dia lupa akan janjinya ke, dia rasa bersalah ke, sy mmg x tahu. Rasa pelik.....

Klu nak ikutkan ada beberapa lg janji yg diukirkan yg dia akan pegang dan kotakan. Tp tah lah. Harap dia masih ingat akan janjinya .....

Now otw balik. Jem ya amat dah la hujan. Now 6:15 pm. Masih berada di bukit saga. Sampai ke x b4 buka. Sume berkejaran nak balik buka. Moga sempatlah. Beli td 2 lauk 1 sayur. Lain dh abis.

Arini mmg gloomy. Mana teman nak share. Rasa keseorangan. Teman yg pernah ada now tah lah. Sy harap dia ok. Selalu doakan dia berbahagia selalu. Lama dh x jumpa dia. Nnti ada la peluang tu. Dia sibuk kot dgn keje, belajar dan keluarga.

Sayu.....

Sent via BlackBerry Smartphone

Crappy feeling

I smack my kid! Yup! I do. My youngest. Aida. This morning tanpa belas kasihan. Merah bontot and paha dia. Menangis dan meraung.

Argh!!!!!

Sorry my princess, abah x berniat......

Sent via BlackBerry Smartphone

Monday, August 16, 2010

Sedih

Thot wanna end my posa with a hepi smile. Afterall its about 20 more mins to go. Received ym questioning why I'm behaving like dat without asking why I'm doing dat.

Sedih tetiba. Thot wanna do good deed by informing the scenario happen but the outcome was disasterous. I'm really sori 4 what happen. I don't hv any bad intention. Only wanna inform if don't know.

Just wanna say I'm sorry....

My bad....

My mistake....

Hmmm.......

Sent via BlackBerry Smartphone

Come Back To Me


Vanessa Hudgens - Come Back To Me
Album: V

Y'all need to get ready to hear,
The unbelieveable, indescribable
Vanessa Hudgens
Baby V

Everyday I try to play another game
But my heart can't take it
I try to find another boy
But all the while I can't face it
Why do I miss you so much?
I wanna stop to turn inside
Oh baby please
Give us one more try

See you out with all your friends
Laughing it up as you pretend
To have a good time, I know cause I'm living the same life
I'm about to got to say
We can't keep living this same way
So I'll be the one
Yeah I'll say it I'll say it I'll say it I'll say it again

Baby come back to me
In my heart I still believe
We were meant to be
Together so whatever it takes

Baby come back to me
I should've never set you free
Love maybe
Come back

I wanna call, but then I stall
Cause after all, I just couldn't take it
Cause if your play was to push me away
You know the day, my heart you'd break it

I know we made a mistake
It's just like your foolish pride
Come back to me

Let us try, let us try, let us try

Baby come back to me
In my heart I still believe
We were meant to be
Together so whatever it takes

Baby come back to me
I should've never set you free
Love maybe
Come back

You know you miss your Baby V
And I can see that you think about me
So why do you act like you don't care
Like all this love between us isn't there
I know that you're upset
I know I did you wrong
I know that you want me to pay for all the pain i've caused
But in the end it all comes down to just one thing
It's you and me

So I sing

Baby come back to me
In my heart I still believe
We were meant to be
Together so whatever it takes

Baby come back to me
I should've never set you free
Love maybe
Come back

Sent via BlackBerry Smartphone

Sunday, August 15, 2010

Bonus

Arini bonus kua. Separuh utk sekarang, separuh utk december. Syukur ngan apa yg ada. Walaupun "tawa dalam tangisan", sy sedar ngan apa yg berlaku. Tu tersurat dan tersirat yg tuhan cuba nak tunjukkan kat sy. Nak sy belajar menerima setiap pemberian tanpa mempersoalkan hakiki nya.

Cuma kekadang ralat bila apa yg berlaku akan memberi kesan kepada yg lain. Bila rasa x puas hati ngan pengagihan, mutu kerja akan merosot membuatkan produktiviti dan kualiti berterabur. Tu belum masuk bab dosa pahala bila kerja x ikhlas.

Tu kot yg buat durian jd raja buah. Bergolek dan digolek akan mencederakan yg lain. "Management Prerogative" perkataan yg sedap didgr tapi pahit utk ditelan. Mmg seronok bila berada diatas. Dunia kepunyaannya tetapi kena ingat, menjadi khalifah bukan senang dan pengadilan juga berbeza. Kita hidup bukan utk dunia sahaja.

Harini dapatlah sy langsaikan hutang yg mana ada. Ada lg separuh kat wshop. Dh ditambah ngan service iswara td. Nnti saga dan sportage akan menyusul. Tambah lg hutang. Hadui.... Xpelah.... Lepas ni nak baya utang kak n few other places n to renew utk teman sy. Biasalah bila hidup dikelilingi hutang.

Namun dgn apa yg berlaku sy gembira. Masih dikelilingi keluarga, teman, kawan yg masih menyayangi sy. Menerima sy seadanya. Tidak mengongkong pergerakkan sy. Membantu dikala memerlukan. Semoga kalian dirahmati dan dilindungi olehNYA.

Amin....

Sent via BlackBerry Smartphone

Tekenang semasa dulu

Teringat masa kecik2 dulu. Waktu buka dan sahur kat kg. Waktu mak ayah masih ada. Terasa begitu meriah. Padahal makan biasa je. Xde yg special.

Waktu buka selalunya ada air tuak. Klate femes air ni tp nowdays dh byk yg x ori. Byk campur air gula dh. Sedap. Ada rasa masam2 kelat n manis. Abg slalu beli nih. Pastu akok. Pergh!! Sedap. Tp mak selalu suruh bila buka makan tamar dulu baru yg lain. Sy ngan abg slalu air dulu bergelas2 hehe. Marah org tua tu hahaha

Pastu lepas terawih slalu lepak ngan geng2 mkn kerang rebus ke, kerang bakar ke, cholek ke, xpun beraneka lauk pauk celup tepung. Pergh!!! Sedap. X tau lah nowadays ada lg ke x. Tu yg kekadang miss terawih hehe. Balik dh tgh malam. Marah mak sbb dia kena buka pintu. Last2 duplicate kunci senyap2 hahaha

Waktu sahur slalu mak wat yg bakar2. Jarang berkuah ngan teh o panas. Slalu daging bakar lah cicah air asam. Petang2 b4 maghrib abg la yg bakar sbb dia suka. Sy kecik lg mana bule main api bahaya hehe. Bakar kat tanah guna kayu je. Abis itam muka sy dok tiup suruh kasi nyala haha. Abg buli. Kekadang kat luar dh hitam tp dlm masih merah haha. Last2 mak yg buat kasi masak. Apa lg kena bebel la hahaha

Secebis kenangan yg x dpt dilakonkan semula. Menjadi lipatan sejarah dan kenangan. Tersangat rindu masa itu.

Sama gak la ngan kehidupan kita sekarang, byk yg berlalu. Manis masin masam pahit sume ada. Menjadikan kita to who we are now. Membentuk peribadi. Ada yg x ingin kita kenang, ada yg x ingin kita lepaskan. Masa x akan menunggu kita. Ia akan berdetik dan berlalu. Hargailah apa yg ada, jgn biarkan ia berlalu begitu saja nnti kita menyesal bila adanya what if....

Sighhhh........

Sent via BlackBerry Smartphone

Iris

Iris - Awie

Kau masih ku cintai...sungguh
dari awal dulu hingga hari ini
aku pasti seyakinnya pasti
kaulah satu untukku

kau masih dewi hatiku...sungguh
biar sejuta tahun hilang di hari
usah gusar...sayang...usah ragu
aku milik mu

Cintaku jika kau tanya pada bintang
kemilauan sinar takkan hilang
akan aku sinari duniamu
moga terpadam sangsi mu

cintaku jika kau lihat tingginya awan
takkan tercakar tinggi cintaku
hanya hati ku tahu apa mahu ku
dan duniaku pasti milik mu
hingga ke akhir hayat ku...

kau masih ku cintai...sungguh
dari hari pertama kau ku nikahi
aku pasti...yakinnya pasti
engkau milikku

Sent via BlackBerry Smartphone

Saturday, August 14, 2010

Cerita pagi sabtu...

Td x sedar sahur. Now bebudak yg besar dh dok cite letih, penat, lapa. Nak berbuka la tuh. Sy wat diam hehe. Now dok main2 cam lupa dh tu. Pagi masih ada energy, petang nnti x tau lah. Rasanya masuk kul 1 mau melepek n merengek nak buka.

Sy cam biasa lah, keje wkend, sidai baju, basuh kasut n now baru abis kemas umah. Lepak jap. Penat. Layan ada yg wat hwork, kaler2, main2. Terhibur, terasa penat ilang. Besar dh mereka. Rasa baru je dia org lahir. So fast. Masa yg ada nak tgk mereka pun wkend je. Wkdays, kejap sgt. Silap2 balik mereka dh tido. Tu belum wkend kena keje. Maaf anak2 ku...

Now dok pikir2, layan hati dan perasaan. Terkenang apa yg terjadi dlm hidup. Dr dulu smpi now. Dh 7 tahun kat hymm. Paling lama. Dpt offer tempat lain pun x berapa menarik. Tahan dulu lah. Byk yg sy pelajari masa kat sini. Ianya mmg membentuk peribadi sy. Belajar pasal apa itu susah senang, apa itu kasih sayang, apa itu teman, sahabat atau kawan, apa itu berkongsi dan bertolak ansur, apa itu belajar utk hidup sendiri dan sebagainya.

Byk yg jd cikgu sy, bos, rakan, teman, anak buah, google, knowledgebase hingga makcik kantin pun mengajar sy utk sy jd seperti sekarang. Terima kasih utk didikan kalian. Sebab anda, sy menjadi org. Terhutang budi. Sy membentuk keperibadian sy hasil tunjuk anda kalian. Bangga ngan apa yg terhasil.

Ada yg datang dan pergi dari diri sy. Terasa pedih dgn kehilangan disaat sy masih memerlukan tetapi sy x berupaya menghalang. Kalian ada sebab mengapa tindakan diambil walaupun pada sy tindakan yg dilakukan tidak logik dimata saya. Sy kena terima dan adjust hidup sy. Susah mmg susah. Suka atau tidak, sy kena hadapi. "Ingatkan panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari". Ianya melibatkan hati dan perasaan. Pelik tp benar.

Byk yg sy pelajari. Ianya cukup bermakna bagi sy. Bekalan atau pengalaman ini mendewasakan sy. Mematangkan pemikiran sy. Yg penting kita kena bersederhana, jgn melampau atau over. Berilah apa yg kita ada tanpa minta balasan. Hargai apa yg ada dan jgn tamak nanti "yg dikejar x dpt, yg dikendong berciciran". Kita hidup bermasyarakat kena berkongsi. Tu antaranya...

Makin putih la rambut sy hehe.

Sent via BlackBerry Smartphone

Debriefing...

Lately selalu rasa diri x dihargai. Mungkin perasaan sy saja kot. Terasa sedih bila usaha, niat dan perbuatan kita x dipedulikan. Rasa kecik je.

Terasa gak rendah diri. Bila org wat dunno je. Bila diperlukan baru dicari, diconsult, di tagih khidmat, selepas tu dibiarkan terkapai2 keseorangan. Cam abis madu sepah dibuang.

Tapi tu lah. Senang kesian dan kasihan melihat rupa kepada yg memerlukan. Membuatkan hati ini senang memaafkan, menolong tanpa meminta balasan. Mungkin itu yg tuhan jadikan sy kot. Berkhidmat dan berbakti.

Mungkin tuhan nak ckp "adalah bahagian mu nanti. Sabar". Sy selalu pegang kata2 teman sy "biar org wat kita, jgn kita wat org" "keje kena ikhlas. Jgn harap balasan. Balasan dtg mungkin bukan dlm bentuk wang ringgit". Saya amalkan itu.

Walaupun kekadang hati kata PM tp sy x smpi hati. Sy masih berkhidmat pada org2 yg berpelakuan sedemikian. Sbb sy pikir ilmu, kudrat dan kesenangan yg sy ada patut dikongsi bersama. Dikongsi kepada yg masih mempercayai sy.

Adakah sy lemah?

Adakah sy lampi?

Adakah sy x belajar2?

Tiada jwpan utk itu... cuma rasa lega... thks ekspresi kerana sudi mendengar luahan rasa sy...

Sigh.......

Sent via BlackBerry Smartphone

Friday, August 13, 2010

Kata-kata Ibnu Qayyim

Kata-kata Ibnu Qayyim ada 10 Jenis Tangisan, iaitu:

1) Menangis kerana kasih sayang kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.
3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.
5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6) Menangis kerana terlalu sedih.
7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An Najm : 43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti air sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti dan kalaulah air mata itu di tampung maka banjirlah dunia ini.

Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api Neraka. Rasulullah saw bersabda : "Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."

Oleh itu, simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt. Seru lah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.


Cerita saya...

Hidup sy penuh cerita kebelakangan ini. Ada bermacam kisah. Berbagai ragam. Ada suka ada duka. Ada pahit ada manis. Mencorakkan hidup sy.

Ia membentuk sy utk menjadi manusia. Manusia yg berpikiran waras, bertolak ansur, menghormati selain sy, menerima yg lain seadanya. Menyedarkan sy yg sy bukan sempurna.

Ada ketika sy dibawah, ada ketika sy diatas. Sy mensyukuri nikmat itu sbb ada yg masih lg sudi membantu utk melapangkan pemikiran sy. Membantu sy utk berpikir, menganalisa, mencari jawapan dsb. Membuatkan sy terpikir yg beruntungnya sy dikelilingi oleh yg perihatin.

Sy harap dpt memberi kembali apa yg sy dpt. Membantu kepada yg memerlukan. Mendidik kepada yg mengkehendaki. Berkongsi kepada yg menginginkan.

Yg pasti, sokongan dan dorongan yg sy dpt selama ini, perhatian yg sy terima, tunjuk ajar yg sy dpt dll menjadikan sy seperti yg di paparkan oleh sy.

Ianya adalah ekspesi sy yg masih mencari jwpan, memerlukan dorongan dan sokongan, perhatian dan tunjuk ajar dlm melayari kehidupan ini.

Terima kasih kepada yg telah bersusah payah utk sy...

Sent via BlackBerry Smartphone

Thursday, August 12, 2010

Tah lah...

For the last few days, I've been in an unusual manner. Tajuk pelik2, isi pelik2, cerita pelik2. Sy sendiri baca pun rasa pelik.

Niat sy cuma 1 je dan yg 1 itu telah sy terangkan, telah sy sampaikan, telah sy sajikan. Sy rasa penerangan sy cukup jelas dan terang.

Sy rasa cukuplah. Sy pun sudah dpt jawapan yg sy rasa cukup jelas dan terang. Yang mana penerangan itu menyedarkan saya peripentingnya sy dlm kehidupannya.

Sy doakan beliau makin bahagia, makin gembira. Makin dirahmati olehNYA.

Sy? Sy mcm dulu. Hidup kena terus. Susah senang kena harungi. Harap jiwa sy kental utk menempuhi hari2 yg mendatang.

Sent via BlackBerry Smartphone

Keputusan

Keputusan masa marah...
Keputusan masa gembira...
Keputusan masa sedih...
Keputusan sementara...
Keputusan tetap...
Keputusan penuh pengharapan...
Keputusan mengundurkan diri...
Keputusan pilihan kawan atau kekasih...
Keputusan pilihan antara hati dan akal...
Keputusan pilihan internal dan external factor...
Keputusan x apa...
Keputusan menggunakan akal...
Keputusan menggunakan nafsu...

Senarai diatas adalah antara yg sy terpikir apabila membuat keputusan. Byk lagi yg sy mungkin lupa keadaan2 yg mana keputusan perlu dibuat. Setiap keputusan yg dibuat adalah untuk mengelakkan salah faham, yg hak dan yg bathil, yg patut dan yg x patut, yg putih dan yg hitam dsb supaya tiada yg kelabu atau kekeliruan dlm menetapkan hala tuju hidup.

Apa2 pun keputusan yg dibuat, kita kena tanggung kerana manusia dipegang pada kata, janji, pengakuan dsb. Sepatutnya setiap keputusan yg akan dibuat perlu diperhalusi utk mengelakkan kekeliruan atau menghantui kita dikemudian hari terutama keputusan yg melibatkan hati dan perasaan.

Preventive measure adalah lagi baik dari troubleshooting measure kerana memperbaiki keadaan adalah amat meletihkan dan memenatkan. Ianya juga melibatkan believe and trust satu pihak kepada pihak yang lain. Ianya juga bule diertikan sebagai amanah yg perlu dipegang dan dibawa kemana2. Jgn dirosakkan oleh salah membuat keputusan.

Setiap patah perkataan yg keluar dari mulut kita adalah satu ikatan kerana "Terlajak perahu bule diundur, terlajak kata buruk padahnya". Byk keadaan yg mana kita ingin sgt nak tarik balik apa yg kita lafazkan. Rasa menyesal menyebabkan ada ketika disebabkan kita salah langkah. Ada ketika kita mengakui kesalahan kita dan membetulkan kembali, ada ketika apabila ego, malu dsb menguasai diri, kita hanyut dgn keputusan yg dibuat. Membuatkan kita lagi jauh dari keluarga, kwn2, sedara mara, yg pernah bertahta dihati dsb.

Ada ketika sangat sukar untuk membuat sesuatu keputusan. Ianya seperti "diluah mati mak, ditelan mati bapak". Keputusan yg akan dibuat selalunya membuatkan kita keliru, x yakin, ragu2 dsb. Akan ada what if.. dlm diri. Pendirian tidak tetap. Ini yg dipanggil lalang.

Walaubagaimanapun keputusan kena buat. Suka atau tidak. Dari sekecil2 hingga keputusan antara hidup dan mati. Jikalau sukar, rujuklah kepada maha pencipta, org berilmu, rakan2 yg rapat dan boleh diercayai. Beristighafar dan berpikiran dgn waras dan matang.

Yakinlah dgn setiap keputusan yg kita buat kerana ianya mencerminkan diri kita....

Sent via BlackBerry Smartphone

Wednesday, August 11, 2010

Memoir 1st day posa

Pagi td semasa sahur sume yg besar bgn nak sahur. Abg ngan aida je syok tido. Along n angah semangat berkobar2 nak posa. Rasa terhibur dgn semangat mereka. Camni kot rasa mak ayah bila kami sume adik beradik bgn sahur masa kecik2 dulu.

Lepas sahur, sy buka fb tgk kot2 ada cerita yg best ke utk dibaca. Sambil scrolling kat BB, sy mendapat msg dr rakan lama bertanya khabar pasal posa, catch up few things dan told me that dia rasa tersentuh jiwa bila baca pasal victor lazlo di dairi sy. Apa sy bule kata kat dia, itu luahan apa yg ada didalam diri yg semacam menerangkan perjalanan hidup sy. Susah senang dsb.

Smpi kat opis, dikejutkan dgn panggilan oleh HR berkenaan dgn ada manusia komen pasal aktiviti syarikat (CR) kat laman sosial. Teringat suatu masa dahulu ada manusia yg post video kat youtube. Me just cite on IT point of view. Bab lain PM hehe. Mmg lawak la kes ni. Kes ni adalah dari kes lama. Ketidakpuasan hati tu je. Dh berakar umbi. Tah apa2.

Selepas tu sambung wat keje biasa. Migrate sana migrate sini. Td abis kat QA and store. Letih gak. Pastu sy dpt solvekan outstanding kes pasal officestation. Kesian maintenance jd bahan ujikaji. Nasib menjadi. So lepas ni bule apply ke tempat lain. Alhamdulillah. Berkat posa kot. Lega sgt.

Dlm masa yg sama, sy terpikir dan terkenang ngan apa yg berlaku for the past weeks. Its tough. Kenapa sy camni? Kenapa sy terlalu vocal? Kenapa sy cam memaksa? Xpenah sy camni sepanjang sy kenal dia. Sy telah buat kawan sy serba salah. X patut sy begitu. Sy rasa amat bersalah. Kesian dia. Terbaca coretan dia. Terasa sedih. Paham apa yg di utarakan. Maaf dari saya.

Now dh nak berbuka. Sy doakan beliau berbuka bersama keluarga. semoga beliau dirahmati dan dilindungi olehnya.

Selamat berbuka....

Sent via BlackBerry Smartphone

adakah kita sedar?

Kengkawan email puisi ni. Layan je lah. Balik-balik kutuk mat taman. Ceh! Cam la dia kenal. Lama dah x jumpa. How is she now? Kinda miss the good old days. Tetiba hantar email gini. Sambut puasa kot.

But, bila baca dan amati, somehow puisi ni kinda touch my heart...


adakah kita sedar???
waktu kecil kita lg hebat kekuatan jiwa berbanding saat kita dewasa..
saat berumur setahun,waktu kita blajar untuk langkah pertama…
jatuh, bangun lagi, jatuh, bangun lagi.. dan seterusnya..
hingga saat ini kita sudah pandai berjalan…
tidak pernah kenal erti lelah..

adakah kita sedar???
kita adalah manusia yg naif??
kita seringkali terlupa.. seringkali alpa..
seringkali menghargai setelah ianya pergi..
seringkali melupakan saat ia ada..
seringkali mengabaikan saat ia perlukan..
seringkali menyesali setelah semuanya terjadi..

adakah kita sedar???
seringkali inginkan kesempurnaan walaupun kita tidak sempurna..
seringkali inginkan yg terbaik walaupun kita bukan yg terbaik..
seringkali ingin menyalahkan walaupun kita banyak salah..
seringkali ingin menyayangi walaupun diri tidak disayangi…

adakah kita sedar??
kita hanyalah ibarat seekor semut yang dilihat dari puncak klcc??
nampak ke?? x nampak kan..
betapa kerdilnya kita…
namun seringkali kita merasakan kita kuat, hebat..

adakah kita sedar??
lebih baik kita kehilangan ego kerana yang tersayang..
daripada hilang yg tersayang kerana ego..

adakah kita sedar??
lebih baik menyayangi dan menghargai saat dia ada
daripada menyesali setelah ia pergi…

namun..

adakah kamu sedar??
cinta itu sentiasa ada buatmu..
maaf itu sentiasa ada buatmu..
sayang itu sentiasa ada buatmu..
rindu itu sentiasa ada buatmu..
tangisan itu sentiasa ada buatmu..
derita itu sentiasa ada keranamu..

namun..

sememangnya kamu tidak sedar
akan tiba waktu.. cinta, rindu, sayang, tangisan, derita, maaf itu tiada lagi buatmu..
saat itu usah bertanya kenapa, mengapa, bagaimana, siapa dan apa..
kerana semua itu telah lenyap di telan waktu..
kerana semua itu sudah hilang dari jiwa..

saat itu usah merayu.. usah ditangisi sebuah kehilangan…
cukuplah kau jadikan ia kenangan terindah..
kerana kau pernah melepaskannya saat ia perlukan kamu…

jangan jadi insan yg terlewat utk menyedari cinta itu..
jangan jadi insan yg terlewat utk menyelamatkan cinta..
jangan jadi insan yg terlewat utk bertindak..
jangan jadi insan yg terlewat utk memohon maaf..

kerana dalam hidup .. peluang kedua itu jarang sekali ada…

Sent via BlackBerry Smartphone

Tuesday, August 10, 2010

Stories

I received this video from my friend who said "hati lu penuh taman bro. lu tgk video ni. Ni cerita lu bro hahaa.." Hantunye kawan. Best gak video ni. So, here i share with whoever read my blog...

xdpt plak nak upload video. xpelah. saya share the linkage to youtube...


http://www.youtube.com/watch?v=zjwPyA9jKvQ

Monday, August 9, 2010

You are not alone...

"... But you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone ..."

Bila teringat bait2 lagu MJ ni, terasa sunyi seketika. Terasa tiada tempat mengadu. Keseorangan. Walaupun kehidupan makin menghimpit rasa, berbagai pengalaman yang telah dilalui dan ianya menjadikan kita semakin matang. Kematangan ini harus dimanfaatkan dan dijadikan panduan atau landasan hidup yang semakin singkat ini.

Walau macam mana kuatnya kita menghadapi dugaan hidup, ada ketika kita rasa keletihan, kehampaan, kepenatan, ketakutan dan sebagainya. Dimasa itu, kita akan mencari sahabat untuk mencurah rasa, mencari pedoman, meminta simpati atau apa yg terlintas dikepala. Sahabat yang sejati akan sentiasa membuatkan kita merasakan selamat apabila bersamanya. Kehangatannya dapat mencairkan kedinginan dan kebuntuan masalah kita. Jangan merasa rendah diri untuk meminta pertolongannya, pasti dia akan membantu dan menyimpan segala aib kita.

Ingat hidup tidak selalu di atas mungkin ada kalanya pula di bawah dan memerlukan pertolongan. Lumrah kehidupan kita saling memerlukan kerana hidup ini tidak mungkin keseorangan. Ianya tidak akan lengkap. Tabiat alam juga begitu. Saling bergantungan di antara satu sama lain. Sikap kita adalah dari pantulan sikap sahabat kita. Maka carilah sahabat yang dpt memberi jiwa kita ketenangan dan kebahagian kerana itu akan mendekatkan diri kita kepada sang pencipta.

Jangan segan apabila memerlukan tangan untuk digandingkan dan dihulurkan bantuan, bahu untuk memikul dan direhatkan masalah, wang ringgit untuk dipinjam atau diberikan terus atau mungkin ke tahap nyawa untuk mempertahankan yang hak di kala kecemasan atau darurat.

Sent via BlackBerry Smartphone

Kembalilah

Terasa masa begitu pantas berlalu, meninggalkan seribu macam kenangan. Apa yg ditakdirkan, apa yg di qada' dan qadarkan adalah sebagai pengajaran dariNYA. Apakah kita akan belajar? Apakah kita akan masih mengharap? Apakah kita akan berusaha memperbaiki? Semua soalan berlegar dipikiran. Mencari jawapan...

Org tua2 ada berpesan "beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis". Jarang sgt kita ingat pesanan ini kerana selalunya berpikiran "ahhh x mungkin aku yg kena. Xde apa2 pun berlaku." Pesanan yg diberi, ingatan yg diluahkan, peringatan yg dilontarkan semacam satu ancaman atau perosak kepada kesinambungan yg ada. Mungkin saat itu adalah kegemilangan dlm hidup maka kita seakan menutup faktor luaran yg sahih yg mungkin boleh dijadikan pedoman.

Bila sudah terkena, keluarlah perumpamaan, "sudah terantuk baru terngadah". Maka berlaku flashback diminda. Teringat kata2 dulu. Mungkin menyesal? Mungkin memikirkan "alang2 menyeluk pekasam, biar sampai kepangkal lengan" "alang2 mandi biar basah". Jgn sbb ego atau malu membuatkan kita makin menjauh. Mengenal diri, mengenal keupayaan diri, mengenal kekuatan dan kelemahan diri, mengenal siapa kita tu lagi afdal dari melarikan dari tujuan hidup atau kita melakonkan watak2 yg pada pemikiran kita tu yg public nak tgk.

Adakah kita jujur dgn hati kita?

Adakah kita jujur dgn keluarga kita?

Adakah kita jujur dgn kawan yg masih setia?

Adakah kita jujur dgn Sang Pencipta?

Kembalilah....

Itu pintaku....

Sent via BlackBerry Smartphone

Sunday, August 8, 2010

Forgive and learn

Td dok bersms ngan kekawan terkeluar topik forgive and forget. Siap kupas mengupas topik ni and berdiskusi. Saya berkeras mengatakan forgive and learn lagi appropriate. Panjang cerita kami td. Abis gak la duit bersms hehe....

Kupasan yg saya dpt....

Kita biasa dengar orang berkata "Forgive and Forget". Sebab banyak perkara yang kalau kita terlalu ingatkan, boleh menambah faktor dis-ease dalam badan, lepas tu lama-lama boleh bertukar jadi disease. Disease ni kalau x dikeluarkan bule membuatkan kita jadi serabut, huru hara, kacau bilau dan bermacam lg.

Tetapi sebenarnya saya rasa, kita kalau forget, ia akan datang kembali dan kemungkinan kita akan melakukan tindakan yg sama dan ia akan menjadi cycle yg berterusan. Sepatutnya kita learn dari tindakan kita dan improve dari situ. Kita manusia, selalu buat silap. Kaizen diperlukan utk memajukan diri. Saya rasa tu lagi dituntut.

Ada masa kita kena belajar dari kesilapan kita. Tiada guru yg terbaik selain dari diri sendiri. Muhasabah diri demi memperbaiki diri adalah satu ibadah. Mengenalpasti adalah senang tetapi melakukan apa yg telah dikenalpasti itu kekadang payah utk dibuat atau dikekalkan. Kesilapan adalah cara utk kita meningkatkan keupayaan diri ke satu tahap yg lain.

Ada ketika, kita perlu kembali ke saat dimana kesilapan yg kita lakukan sekarang dapat di elakkan. Bahasa komputer adalah system restore. Mungkin niat kita berubah dulu utk kebaikan. Itu mungkin option yg terbaik pada masa itu. Sampai satu tahap, kita dapati perubahan yg kita buat itu tidak seperti yg diharapkan atau lagi teruk pada sebelumnya, jadi x salah jika kita kembali ke saat dimana ianya belum bermula.

Selalu kita susah utk menerima keadaan itu, mungkin disebabkan ego, malu dan sebagainya tetapi kalau yg sebelumnya lebih baik, apa salahnya. Mengalah bukan erti kalah, menerima kelemahan akan menjadikan kita lebih kuat. Kita semua belajar utk mengatasi kelemahan kita. Menuju kearah yg lebih baik. Omputih kata "2 heads are better than 1". There's a bigger world waiting for us ahead, and a longer road for us to follow.

Sent via BlackBerry Smartphone

Saturday, August 7, 2010

Apa yang perlu kita jaga...

Sebuah coretan...

Sambil melayan anak2 mkn, terkenang sifat yang perlu ada dan diamalkan tetapi selalu terlupa atau sengaja lupa. Menjaga hati dan perasaan. Kerana apa? Kita ni hidup bermasyarakat. Bukan hidup sorang-sorang. Kena fikir apa orang lain sama. Kekadang kita menjaga sebelah pihak tanpa memikirkan sebelah pihak yang lain. Yang lagi parah bila ada pikiran tak apa.

"Tak apa dia akan paham gak nanti". Senang diucap tetapi....

Kekadang terfikir, kenapa hal ini berlaku? Adakah hatinya tak terasa? Adakah hatinya dah kering? Adakah hatinya takde perasaan? Adakah takde secalit rasa bersalah? Apa yang boleh saya katakan, rambut manusia ni sama je hitamnya, tapi dalam hati tu, kita tak tahu, sebab kita tak berkongsi hati.

Saya rasa kita tak boleh pentingkan diri. Nak orang lain paham kita, kita kena paham orang lain. Bertolak ansur sangat penting untuk menjamin kebahagian. Saling memahami dan menerima. Sebagai manusia biasa, perasaan senang terguris. Sabar pun kekadang ada had.

Kita perlu menjaga mulut dan perlakuan kita sebab kalau tersalah tingkah, hati dan perasaan akan terluka. Jangan jadi sangat menjengkilkan @ annoying yang boleh menyebabkan orang di sekeliling membenci kita. Kalau dah benci, kita mungkin akan di jauhi.

Sebab tu mak ayah selalu berpesan untuk kita berakhlak dan beradab. Kan cantik kalau kita selalu menyenangkan orang lain. Hati pun senang, kawan pun ramai, pahala pun dapat. Takde la kita jadi kera sumbang kan.

Perkataan yang baik adalah sedekah kerana ia dapat membuka jiwa, mengembirakan hati, menyembuh luka, menghilangkan kemarahan dan menebarkan kedamaian pada orang yang mendengarnya. Kalau boleh, sebelum nak berkata-kata, fikir dulu apa yang nak di katakan.

Mengikut kata2 orang yang arif...

"Kata2 yang dilafazkan adalah semacam doa kepada pihak yang mendengar"

Sent via BlackBerry Smartphone

Sekali lagi

Dayang Nurfaizah : Sekali Lagi

Di sebalik wajah ceria
Tersimpan kisah duka
Berlindung di tabir waktu
Samar di pandangan mata

Kau cuba untuk mencurahkan
Semua kepedihan
Namun tiada siapa rela
Keinginanmu terlara

Luangkan seketika masa bersama
Pasti ada cara untuk mengatasinya
Meskipun ia mungkin akan berbeda
Di hatiku tahu engkau mencuba

( korus )
Buka fikiran bermula satu cerita
Penuh liku serta rintangannya
Suatu hari akan tiba
Tanamkan kenyakinan
Tempuhi dengan kesabaran

Walaupun ada kesukaran
Melumpuhkan impian
Dugaan itu hanya sementara
Tanganilah dengan tabah

Walau hari silih berganti
Keringat tak memberikan erti
Nescaya ada sinarkan kembali
Sekali Lagi...

Sent via BlackBerry Smartphone

Friday, August 6, 2010

Coretan untuk teman...

Teman, ada kalanya memang, kita menemui kesedihan dan kebahagiaan. Ada kalanya, keduanya hadir berselang-seling, saling berganti mewarnai panjangnya jalan hidup ini. Saya yakin, ia memberikan kita semacam memori yang kerap membuat kita terkenang.

Dan teman, cubalah pula kita selalu mengingat setiap kebaikan dan kebahagiaan yang kita miliki. Simpanlah semua itu dengan kukuhnya di dalam hati kita, agar tak ada apapun yang mampu menghapusnya. Saya yakin, angin kebahagiaan dan keikhlasan, akan mampu menggantikan kesedihan kita yang akan kita selalu terkenang dan membuat kita optimis dalam menjalani panjangnya hidup ini.

Saya pernah membaca satu penyataan...

“Saat kita mendapat kesusahan, tulislah semua itu dalam pasir. Biarkan angin keikhlasan akan membawanya jauh dari ingatan. Biarkan catatan itu akan hilang bersama menyebarnya pasir ketulusan. Biarkan semuanya lenyap dan pupus.” “Namun, ingatlah, saat kita mendapat kebahagiaan, pahatlah kemuliaan itu dalam batu, agar tetap terkenang dan membuat kita bahagia. Torehlah kenangan kesenangan itu dalam kerasnya batu, agar tak ada sesuatu yang dapat menghapusnya. Biarkan catatan kebahagiaan itu tetap ada. Biarkan semuanya tersimpan.”

Namun, adakah kita mau menjadi seorang yang pemaaf, yang mampu untuk menuliskan setiap kesedihan di dalam pasir, agar angin keikhlasan mampu membawanya pergi? Maukah kita menjadi seorang yang tegar, yang mampu melepaskan setiap kesusahan bersama terbangnya angin ketulusan?

Thursday, August 5, 2010

Du wirst in meine Gedanken

Sollten Sie jemals das Gefühl allein
Wenn die Zeiten schwer zu finden auf blankem
Sie können noch immer auf mich zählen
Weiß, ich werde immer da sein

Du sollst in meinen Gedanken sein
Wenn Sie verletzt sind, halte ich es auch
Es ist meine Freundschaft Aufrichtigkeit
Ich werde für immer mit dir teilen

Es gibt jeden Schritt des Weges
Meine Unterstützung können Sie sich verlassen
Ich werde zuhören, wenn du mich brauchst
Mit Liebe für immer deine Freundin

Wednesday, August 4, 2010

Kita bermula dengan niat

Apa yg kita nak lakukan semestinya bermula dengan niat. Klu HYMM dipanggil visi. Yg saya tau niat kita kena jelas. Kita kena paham apa yg kita mahu / nak. X kisah lah apa yg kita nak pada hari itu, pada minggu itu, pada bulan itu, pada tahun itu dsb...

Niat haruslah terperinci dan jelas, sepertimana niat solat. Berdiri nak buat apa, solat apa, berapa rakaat, jamak, qasar, tunai, berimam atau tidak. Begitu juga dgn niat setiap kali kita bangun dari tidur, nak buat apa hari nih, kenapa dan bagaimana...

Dari situ baru tindakan kita akan lebih teratur. Lebih berstrategi dan lebih focus. Klu HYMM dia panggil misi. Nak set plan / niat / visi cukup senang. Nak implement tu yg susah. Sebab tu saya nak berenti merokok sampai la ni pun masih terkial2. Yg penting ada improvement. Peningkatan ke arah pembaikan berterusan tu yg penting. Bukan senang nak meninggalkan mende yg kita dah selesa dgnnya. Walaupun pelan, perubahan kena ada. Ada masa kita toleh kebelakang tengok kembali, adakah terdapat ke x perubahan.....

Kemudian syukur, sama juga kena tahu syukur pada siapa, syukur kerana apa, rasakan dalam hati, bayangkan dalam fikiran, setiap nikmat yang Tuhan beri pada kita. Bayangkan dan rasakan apa yang Tuhan dah beri pada kita semalam. Syukur sihat lengkap tubuh badan cemerlang pancaindera. Syukur ada keluarga yang menyayangi kita. Syukur ada kawan2 yg tak pernah berputus asa mahu membantu kita. Syukur kita belum pernah lapar lebih dari dua hari. Syukur atas kurniaan rezeki kepada kita. Syukur Tuhan menyayangi kita.. Bayangkan jikalau kita tidak punya semua itu..

Kemudian tawakal. Tawakal ini kena sentiasa ada setiap hari. Bila kita tawakal dengan benar, kita akan sentiasa yakin dengan apa yang kita perbuat. Kita akan terus berusaha kerana kita bahagia dan yakin Allah akan kabulkan. Kita takkan rasa bosan, marah atau sedih kerana kita yakin Allah jadikan semua itu untuk kebaikan kita dan Allah pasti akan menyempurnakan doa-doa kita.


Tuesday, August 3, 2010

Bila hati berbicara

Terasa ingin bercerita tentang menjaga hati. Kenapa dilema perasaan manusia ini sering diributkan dengan keserabutan yang tak pernah surut. Ada yg mengeluh kerana biarkan hati sendiri sakit dikala insan lain hatinya tertawa riang bergumbira.

Bila berbicara pasal hati, x sempurna jika tidak berbicara pasal hati disakiti dengan perit. Ada yg terniat ingin membalas kembali kesakitan itu. Berniat memang senang, tapi bila ingin bertindak amat sukar sekali.

Ada yg penah berkata "ahh! Kalau aku, aku sound direct jer. Apa nak peduli perasaan orang!". Ramai yg akan bercakap begini bila ada yg ingin memuntahkan ketidak-puasan hatinya. Sama seperti yg sy katakan di atas, memang berkata² itu mudah.

Selalunya otak tak akan sempat menapis segala percakapan yang ingin disampaikan. Maka wujudlah pepatah 'terlajak perahu boleh diundur'.

Kadang hati sering merungut. Kenapalah orang lain tak boleh bersungguh² menjaga dengan cermat hati orang lain? Selalunya kita sering mendengar "kenapalah orang lain sering mencalarkan hati aku tanpa mengendahkan perasaan aku?"

Maaf... Bukan saya nak kata saya ini sempurna tapi inilah saya rasa kelemahan saya dalam melayari kehidupan bersama orang lain.

Sering saya tegaskan pada hati, tak perlu menjaga hati orang lain kalau hati sendiri sakit, tapi saya tak berdaya. Memang sifat saya bila bersama, saya akan mendahului orang lain berbandingkan saya.

Maaf... Coretan di hari ini yang agak menjengkelkan..

Bila hati terasa tidak dihargai, habis tembakau puntung dibuang?

Sent via BlackBerry Smartphone

Monday, August 2, 2010

Hari yg berjaya...

Hari ni hari yg penat. Hari yg byk wat keje pelik. Hari wat magik. Hari keje meraban. Tp hari ni terasa puas. Terasa lega. Terasa nikmat dpt menyelesaikan. Melalui susah senang, akhirnya internet, email, network kembali hidup. Syukur...

Pepagi sambung keje semalam yg xleh nak mount. Forums, knowledgebase dan google diselongkar. Akhirnya berjaya. Puas bila email starts flowing in. Puas bila tgk rauz dapat buat ordering bila internet ok. Lepas tu setup smex. Just install and do basic setting utk cover and filter email. Tu pun ok. Bila dh stabil nnti, kena tighten lagi lah. Alhamdullilah...

Paling puas, bangga, syukur bila minta tolong umi wat migration. Dh la sy aja x ikut sequence, dh la ada step yg lupa, dh la buat ikut sedap tekak je, ttpi dia cam seronok belajar and assist me. Bila dia tanya mana WI, terus terkedu. Mmg xde. Terasa malu pun ada, tp cover je lah. Ajar mana patut. Not bad for 1st timer, xde major flaw. Just lupa sequence je. Kesian kat dia OJT terus buat. Cam dia blurrrr pun ada hehe. Proud of her. Willingness to learn to yg sy nampak.

Paling best bila dia kena migrate nbook shimizu. Lawak gile hehe. Muka terkulat2. Sy ingat apa, lepas tu...

Siap tanya "camne nak wat? Ni bahasa jepung. Mana gheti".

Sy ngan selamba "kita wat guna icon je. Senang je tuh. X paham kita refer pc lain. Hehehe."

Dia gelak "bule wat gitu ke?"

Sy kata "hayun je."

Kami gelak. Letih, stress but fun. Nbook x putus2 smpi. X menang tgn. Cam bursa saham. How nice of her. Maybe dia boring wat keje dia kot hahaha....

Esok smbung lg. Banyak kat pc dh. So kena merayap kat setiap dept la pasni. Mana tau bule buli umi lagi kui kui kui....

Xpe lah. Ni cara keje yg xde pedoman. I'm proud of me, hj, n umi. We r able to do our tasks without guidance. Terasa power. X dpt recognition, x dpt imbuhan, xpelah. Kami keje utk ilmu je lah. Sapa pun xleh ambik. Hak mutlak kami.

Mekasih kepada yg memahami...

Mekasih kepada yg bersabar...

Insyallah turn anda akan sampai jap lg...

Now bila melepak baru terasa penat. Jap lg wat koje umah plak hehehe...

Sent via BlackBerry Smartphone

There was an error in this gadget