Saturday, March 31, 2012

Itu yang termampu

Tidak bisaku memetik bulan dan bintang,
Untuk menerangi gelapnya malammu,
Tapiku selalu ada menemani waktu surammu.

Tidak bisaku menyediakan emas dan permata,
Untuk kuhadiahkan buatmu kasih,
Namun aku berusaha,
Untuk selalu setia dalam susah dan senangmu.

Tidak bisaku menjadi seperti yang kau mahu,
Hanya untuk kepura-puraan,
Tapi ku sedia menjadi pelengkap kekosongan,
Agar sempurna segala kekurangan.

Aku tidak pernah berjanji untuk memberi,
Sama seperti apa yang kau mahu,
Tapi ikhlas dari hatiku,
Untuk menyempurnakan,
Segala yang menjadi kewajipan bagiku..

Sent from U Mobile

Thursday, March 29, 2012

Insurance & Roadtax

Setelah sebulan xde roadtax, arini dptlah. Tp terpaksa korbankan bil yg lain. Biarlah. Asal keluarga selamat. Nnti pepandai la jwb.

Hope leh survive smpi akhir bulan. Real kering.

Yg pasti jp lg phone kena bar haha.... Denggggg

Untuk ibu

Untuk renungan kepada yang masih mempunyai orang tua....


Aku mempunyai pasangan hidup...
Saat senang aku cari pasanganku
Saat sedih aku cari ibu
Saat sukses aku ceritakan pada pasanganku
Saat gagal aku ceritakan pada ibu
Saat bahagia aku peluk erat pasanganku
Saat sedih aku peluk erat ibuku
Saat liburan aku bawa pasanganku
Saat aku sibuk anak diantar ke rumah ibu
Saat sambut valentine slalu beri hadiah pada pasangan.
Saat sambut hari ibu aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu aku ingat pasanganku
Selalu ibu yg ingat aku
Setiap saat aku akan telepon pasanganku
Kalau ingat aku akan telepon ibu
Selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila aku akan belikan hadiah untuk ibu

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim duit untuk ibu? Ibu tak minta banyak... lima puluh sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Berapa bnyk yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa bnyk yang sanggup mengelap muntah ibunya.....
berapa bnyk yang sanggup mengganti lampin ibunya.....
berapa bnyk yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa bnyk yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa bnyk yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya....


Aku kekadang terkilan sebab x merasa nak lalukan semua itu....


Sent from U Mobile

Smartphone expo

Venue : SACC Mall
Duration : 29/3 - 1/4

Dtg beramai2 to yg byk duit heheheh

Quit smoking?

Huhuhu

Wednesday, March 28, 2012

Jika ianya bisa kembali

Sebuah ratapan sang nurani.....

andai boleh diputarkan waktu,
akan ku ubah cara hidupku
biar ianya lebih bermakna
dan punya arah tujuan,

andai dapat ku undurkan masa,
akan ku ubah masa depanku
biar ianya lebih terjamin
pada masa yang akan datang,

andai boleh kuputarkan waktu,
akan ku bahagiakan orang tuaku
agar mereka lebih tahu aku anak yang
tidak pernah lupa pada jasanya,

andai dapat ku undurkan masa,
akan ku gali segala ilmu
biar dunia ini dapatku takluki,

andai boleh diputarkan semula waktu
akan ku cungkil segala bakat yang ade
semoga segala yang aku lakukan
tidak menjadi sia-sia,

andai dapat ku udurkan masa semula,
tidak akan ku persia kan cinta mu,
agar kau mengerti aku lah cinta sejati

namun walau dibayar sehamparan bumi,
yang berlalu tidakkan kembali....

Sent from U Mobile

Pesanan dan renungan dari email kekawan

Ribut xde, hujan xde, tetiba je dia anto email yg jiwang. Nak kata meroyan pun ada. Kalu call sure rasanya kena layan pot pet dia. Dia tau sy ada blog. Maybe ni luahan dia kot. Ada la probnya tuh. Cam terasa dr fadilah kamsah plak. Padahal diri sendiri pun sama je hihi.

Apapun sebagai renungan dan iktibar....

”Jangan paksa orang untuk sayang kita, untuk cintakan kita, untuk bersama kita. Biarlah dia cintakan kita, sayangkan kita dengan rela hati dia. Biarlah dia sendiri yang ikhlas untuk bersama kita. Sebab, kalau kita paksa orang lain untuk menyayangi kita, hakikatnya ianya tak ikhlas. Kita nak ke orang sayang kita, cintakan kita dengan pura-pura? Jika kita terpaksa untuk lepaskan dia pergi, lepaskanlah dengan rela hati. Maybe tu yang terbaik buat kita dan untuk kebahagiaan dia. Kalau kita sayang orang tu, mesti kita nak tengok dia bahagia kan..

Tapi jika dia kembali semula pada kita, tanyala hati kita sama ada boleh menerimanya kembali atau tak. Bersyukurlah jika dia kembali semula pada kita, mungkin dia benar untuk kita..

Hargailah apa yang kita ada sekarang. Sayangilah orang yang sayang kita, cintailah orang yang mencintai kita.Jangan tinggalkan orang yang sayang kita semata-mata untuk orang lain.
Sebab, belum tentu orang lain tu akan menjadi milik kita. Belum tentu orang lain tu pun akan mencintai kita sebagaimana orang yang telah cintakan kita.

Kalau saya sayang, kasih dan cinta pada seseorang tu, bererti saya menerima dia seadanya selagi dia tak mengkasari saya, menyakiti saya dan menjaga segala percakapan dengan saya. Kalau kita sayangkan seseorang tu dengan ikhlas, kita tetap sabar dengan dia, kita sanggup berubah untuk dia, terima baik buruk dia, yang mana tak elok kita perbetulkan. Macam saya, kalau saya sayang & cintakan orang tu, saya biarkan je dulu dia nak buat apa, nak pergi mana, dengan siapa. Saya sabar, simpan dulu. Sebab one day dia akan jadi milik kita juga.Yang penting kita adalah yang terakhir untuk dia. Begitulah. Once dah macam tu, and memanglah kita akan setia & jujur dengan dia.

Cinta tu ada jarak masa ke? Baru kenal ke, dah lama kenal ke, tu ukuran pada cinta ke? Bagi saya, bila perasaan tu nak hadir, hadirlah. Kalau bercinta bertahun-tahun, kalau bukan jodoh, tak bersama juga. Kalau kenal sehari dua je pun, kalau dah memang jodoh, bersama juga, bahagia juga. Kan? Jadi takde jarak pengukur. Tapi lagi bagus jika kenal-kenal, memahami antara satu sama lain sebelum mencintai sepenuhnya.

Bercinta lepas kawen.
Ermmm sweet kan. Kalau dulu-dulu masa zaman kat matrik, selalu diberi pendedahan pasal cinta selepas kawen. Dengan saya sendiri nak macam tu juga. Kalau boleh tak nak cinta sebelum kawen. Sebab cinta sebelum kawen ni macam pura-pura. Cinta ialah menyalurkan perasaan itu dengan cara yang halal. Indah kan..

Kalau nak hurai pasal cinta ni, takkan habis. Terlalu banyak. Apa yang saya katakan, sekarang ni, itu yang saya rasa, yang saya nak sampaikan, yang saya nak share. Kalau faham, fahamlah.

Sekian…..”

Tuesday, March 27, 2012

Photo

Is it?

Arah

Kadang-kadang,
Kita tak dapat lari dari berada diantara persimpangan,
Samada suka atau tidak,
Jalan itu ada menanti untuk dilalui,
Dan dalam apa jua keadaan,
Harus memilih satu antara keduanya.

Atau mungkin lebih banyak lagi pilihan jalan yang ada,
Yang pasti,
Pilihan tetap harus dilakukan.

Apakah ada bahagia diantara jalan yang telah dipilih?
Sukar untuk ditentukan,
Terpulang pada budibicara,
Pada pertimbangan akal dan rasa
Pada tangan yang menunjuk arah,
Pada kaki yang melangkah,
Jua pada gerak rasa dalam jiwa.

Andai pilihan telah muktamad,
Tekadkan dalam hati,
Jadikan ia pilihan terhebat,
Dan usah pernah disesali,
Kerana itu adalah pilihan sendiri,
Dan sematkan dalam hati,
Ia terbaik untuk dimiliki..

Sent from U Mobile

Monday, March 26, 2012

Pelangi petang

By : Sudirman

http://www.youtube.com/embed/6o0e1gFl1qU

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

Sent from U Mobile

Sunday, March 25, 2012

My interpretation

Once a friend who is very close to me showed me when we were sitting at the edge of a swimming pool, she filled the palm of her hand with some water and held it before me, and said this: "You see this water carefully contained on my hand? It symbolizes Love."

This was how I saw it: As long as you keep your hand caringly open and allow it to remain there, it will always be there. However, if you attempt to close your fingers round it and try to possess it, it will spill through the first cracks it finds.

This is the greatest mistake that people do when they meet love... they try to possess it, they demand, they expect... And just like the water spilling out of your hand, love will retrieve from you .

For love is meant to be free, you cannot change its nature. If there are people you love, allow them to be free beings.

Give and don't expect.
Advise, but don't order.
Ask, but never demand.

It might sound simple, but it is a lesson that may take a lifetime to truly practice. It is the secret to true love. To truly practice it, you must sincerely feel no expectations from those who you love, and yet an unconditional caring."

Passing thought... Life is not measured by the number of breaths we take; but by the moments that take our breath away.....

Life is beautiful!!! Live it !!!

Sent from U Mobile

Song birds

Source : website

There was once a lonely girl who longed desperately for love. One day while she was walking in the woods she found two starving song birds.

She took them home and put them in a small gilded cage. She nurtured them with love and the birds grew strong. Every morning they greeted her with a marvelous song. The girl felt great love for the birds. She wanted their singing to last forever.

One day the girl left the door to the cage open. The larger and stronger of the two birds flew from the cage. The girl watched anxiously as he circled high above her. She was so frightened that he would fly away and she would never see him again that as he flew close, she grasped at him wildly. She caught him in her fist. She clutched him tightly within her hand. Her heart gladdened at her success in capturing him. Suddenly she felt the bird go limp. She opened her hand stared in horror at the dead bird. Her desperate clutching love had killed him.

She noticed the other bird teetering on the edge of the cage. She could feel his great need for freedom. His need to soar into the clear, blue sky. She lifted him from the cage and tossed him softly into the air. The bird circled once, twice, three times.

The girl watched delighted at the bird's enjoyment. Her heart was no longer concerned with her loss. She wanted the bird to be happy. Suddenly the bird flew closer and landed softly on her shoulder. It sang the sweetest melody, she had ever heard.


Moral of the story :

The fastest way to lose love is to hold on too tight, the best way to keep love is to give it -- WINGS!


Sent from U Mobile

How much per hour?

Source : FB page (old post)

Time fly fast. It happen to us almost all the time. Bz saja. Sampai family sedar-sedar anak dah besar. Jangan sampai anak kita buat seperti cerita ini....


A man came home from work late, tired and irritated, to find his 5-year old son waiting for him at the door.

SON: "Daddy, may I ask you a question?"

DAD: "Yeah sure, what is it?" replied the man.

SON: "Daddy, how much do you make an hour?"

DAD: "That's none of your business. Why do you ask such a thing?" the man said angrily.


SON: "I just want to know. Please tell me, how much do you make an hour?"

DAD: "If you must know, I make RM100 an hour."

"Oh," the little boy replied, with his head down.

Looking up, he said,

"Daddy, may I please borrow RM50?"

The father was furious, "If the only reason you asked that is so you can borrow some money to buy a silly toy or some other nonsense,

then you march yourself straight to your room and go to bed. Think about why you are being so selfish. I work hard everyday for such this childish behavior."
The little boy quietly went to his room and shut the door.

The man sat down and started to get even angrier about the little boy's questions. How dare he ask such questions only to get some money?

After about an hour or so, the man had calmed down, and started to think:

Maybe there was something he really needed to buy with that RM50 and he really didn't ask for money very often. The man went to the door of the little boy's room and opened the door.

"Are you asleep, son?" He asked.

"No daddy, I'm awake," replied the boy.

"I've been thinking, maybe I was too hard on you earlier,"said the man.

"It's been a long day and I took out my aggravation on you. Here's the RM50 you asked for."

The little boy sat straight up, smiling. "Oh, thank you daddy!" He yelled. Then, reaching under his pillow he pulled out some crumpled up bills.

The man, seeing that the boy already had money, started to get angry again. The little boy slowly counted out his money, and then looked up at his father.

"Why do you want more money if you already have some?" the father grumbled.

"Because I didn't have enough, but now I do," the little boy replied.

"Daddy, I have RM100 now. Can I buy an hour of your time?

Please come home early tomorrow. I would like to have dinner with you."

Lesson to learn from Heart Touching Story:

But even better, share RM100 worth of time with someone you love. It's just a short reminder to all of you working so hard in life. We should not let time slip through our fingers without having spent some time with those who really matter to us, those close to our hearts.

If we die tomorrow, the company that we are working for could easily replace us in a matter of days. But the family & friends we leave behind will feel the loss for the rest of their lives. And come to think of it, we pour ourselves more into work than to our family.


Renungkanlah.....


Sent from U Mobile

Perangai pasangan anda

Source : FB page

Nak kenal perangai seseorang wanita, tengok perangai ibu dia...

Nak kenal perangai seseorang lelaki, tengok how his father treat his mother..

Somehow saya rasa betul and logik.

Renungkanlah......


Sent from U Mobile

Saturday, March 24, 2012

Tentunya ini 'cinta'

Tentunya ini 'cinta'...
ia datang ketika bersunyian dan menangis bila dikhalayak,
ia melintas bila tiada tumpuan
dan menghilang bila ada kehadiran ramai
memaksa senyuman meleret di bibir walau tertahan2..

Tentunya ini 'cinta'...
kerana merindui kpd yg tiada,
ia tidak menyuarakan tetapi kedengaran
ia tidak berada tetapi ada
memaksa pengharapan dalam ketakutan..

Tentunya ini 'cinta'...
hati tercari2 arah yg ketidaktahuan tetapi yakin pada kedekatan,
merasai dakapan salju tetapi masih kepiluan
merasai hirisan di qalbu tetapi ianya menyamankan
memaksa langkah2 berterusan tanpa penghujungnya..

Pastinya inilah 'cinta'...
kerana tiada kepenatan dan tiada kepayahan
hanya keasyikan dan keterujaan
untuk menemui kerinduan yg menyelubungi hati
memaksa langkah2 semakin laju untuk menghilangkannya.

Sent from U Mobile

Kasih

Anehnya kedengaran suaramu tanpa sepatah ucapan..
aneh lagi ketahuanku keberadaanmu dlm rumahku tanpa sebarang cahaya.
Masih terasa sentuhan tanganmu bagai menyambut kejatuhanku..
tentunya ada keihlasan suci yg mengikat antara kau dan aku...
Semoga berkekalan kau sudi menemaniku..
wahai kekasihku....

>>> tiada apa yg diharapkan oleh seorang wanita melainkan kesetiaan, kejujuran terhadap suatu ikatan, redha dikala susah dan senang, bersama atas senyum tawa tangis pilu dalam satu mangkuk kehidupan yang sementara ini...
>>> saling menghargai limpahan kasih sayang yang terbukti oleh anugerah cinta akan kekal selamanya ..

Sent from U Mobile

Friday, March 23, 2012

Tulang rusuk

Kalu diluruskan dgn paksa, ianya akan patah...

Kalu dibiarkan, ianya akan bengkok selamanya...

Oleh itu, betulkan dgn kasih syg dan kesabaran...

Pikir2kan lah.....


Sent from U Mobile

Saturday, March 17, 2012

Dimana cinta?

Aku sangat ingin berkata pada cinta,
Agar ia tetap mahu bersamaku,
Merenda hari indah seperti dulu,
Mengulum senyum malu-malu,

Tapi....

Cinta bilang ia sudah terlalu letih,
Perlu istirehat...
Maka aku biarkan ia berlari bebas.
Ketika cinta pergi maka aku jadi sendiri,

Tapi aku tahu...

Cinta tak akan bisa mati,
Jadi aku berdiri disini,
Berharap suatu hari nanti,
Ia akan kembali...


>>>>> Jadi pada mereka yang putus cinta atau kehilangan cinta. Jangan sesekali mengalah.. cinta tetap ada.

Teruskan mencari... <<<<<

Sent from U Mobile

To whom it may concern

You're the person in my life, in my heart
who i will never forget
you gave me everything and filled my every part
I have nothing to regret

You were beside me at my side
when i was weak and tired
when i was sick
while i was filled with pride

You always supported me
in my troubles in my pain
your a 'role' for me to see
your my relief in my strain

I am sorry for everything
for everything i have cause
I love you...

Sent from U Mobile

Friday, March 16, 2012

Memo

By Yuna

I don't mind if you wanna stay
With that smile upon your face
Hang around for a little while
Please don't drive away even for a mile

Different continents
Its not a thing
Coz i know we'll be okay
Endless borders, countless days
Our love will pave the way

I'll be your wall
For you to lean on
When you fall just try to hold on
I'll be back in your arms
Together we'll always be
For what may come
For what may come

I dont mind if you are far away
I'll be waiting for you anway
Under the sky of sunshine o rain
I know 'm gonna be in your arms again

Different continents
Its not a thing
Coz i know we'll be okay
Endless borders,countless days
Our love will pave the way

I'll be your wall
For you to lean on
When you fall just try to hold on
I'll be back in your arms
Together we'll always be
For what may come

Together we'll always be
For what may come
Together we'll always be
For what may come
For what may come

Sent from U Mobile

Thursday, March 15, 2012

Bertemu dan berpisah

Kita BERKENALAN secara tak sengaja, adalah PERANCANGAN ALLAH..
Kita BERKAWAN begitu lama bertahan pun, ALLAH yang RANCANG..
Kita dikurniakan RASA SUKA antara satu sama lain juga, ALLAH yang BERI..
Kita masih BERSAMA walau banyak dugaan menimpa, ALLAH yang ATURKAN..
Kita dikurniakan KESEDARAN dan KEINSAFAN juga kerana, ALLAH SAYANG PADA KITA..
Kita BERJAUHAN untuk mencapai REDHA-NYA juga, DIA yang RANCANG...
Kita BERDOA untuk KEBAHAGIAAN masing2 juga, ALLAH yang DETIKKAN dalam hati kita..

dan ketahuilah, sama ada hubungan kita akan BERKEKALAN sehingga ke SYURGA atau TERPUTUS di TENGAH JALAN juga ALLAH yang akan tentukan...

jadi, usah risau..

andai kamulah jodoh yang ditetapkan ALLAH di Luh Mahfuz untuk saya...

InsyaAllah kita akan BERSATU juga walau dipisahkan dengan jarak dan masa...

Sent from U Mobile

Wednesday, March 14, 2012

Renungan Malam

Sometimes.. you don't know where your decision will lead you, but you take the risk, that leap of faith, simply because you believe. Not only in yourself but in the Wisdom of Allaah, His Power and His Plans....

Sent from U Mobile

Sunday, March 11, 2012

Hidup yang memenatkan

Orang kata, kalau kita makan sepinggan atau kongsi-kongsi makanan, hubungan akan lebih akrab atau mesra.

Yea ke?

Sebab tu aku dah malas nak mesra dengan sesiapa, mungkin sebab aku tak suka kongsi-kongsi makanan. hee...

Sebab kemesraan yang terjalin antara individu tu bukan bergantung pada perkongsian makanan semata-mata tetapi lebih kepada saling mempercayai dan hormat menghormati.

kalau kita pandai jaga hubungan sesama rakan, walau makan dalam pinggan lain pun masih boleh kekal lama sesebuah persahabatan tu.

mungkin kaitan makanan dengan perhubungan tu sama dengan kaitan makanan dan manusia lah. mana boleh hidup tanpa makanan kan.

jadinya, tak kisah lah nak kongsi-kongsi makanan atau pun tidak, kalau kita tak selesa kongsi-kongsi makanan, tapi kita boleh menjaga hati dan perasaan kawan kita, itu pun dapat mengekalkan persahabatan kan.

susah sebenarnya nak jaga hati orang. once perasaan itu dipermainkan, sampai bila-bila kita akan ada bad impression kat orang tu kan.

jadi untuk itu, kita harus lah berpura-pura agar hati kita sentiasa nampak kuat dan kita mampu menjada hati orang lain jua walau kenyataanya, susah kita nak terima.

berhati-hati bila berkawan dan sentiasalah menjaga hati kawan seperti menjaga hati kita sendiri. tapi ada gak kawan makan kawan, kawan tak jaga hati kita.

tapi hari ni saya gembira sebab kawan saya happy main game lenyek semut walaupun saya kiasu....

blueks hehehehe

Sent from U Mobile

Saturday, March 10, 2012

Inspirational word of wisdom

Success

To Achieve Something We've To Cross 3 Stages...

1. Insult...

2. Opposition...

3. Acceptance...

Fools Stop At The 1st..

Losers Stop At The 2nd..

WINNERS Cross The 3rd... 

Apakah masih ada sinar

Melakukan kesalahan adalah sesuatu yang dilakukan semua orang. Entah kesalahan kecil maupun besar. Setiap kesalahan yang dilakukan memiliki konsekuensinya sendiri.

Ada banyak kesalahan yang kita la jikalau kesalahan itu diperbaiki secepatnya. Ada juga kesalahan yang saya rasa akan memakan diri dalam jangkamasa panjang.

Kesalahan itu adalah salah pilih pasangan kerana kita memutuskan untuk bersama selamanya. Dan bila pada akhirnya merasa telah salah memilih dan ingin berpisah maka itu akan meninggalkan luka dan trauma buat diri juga buat orang lain seperti pasangan, keluarga maupun anak-anak.

Kesalahan memilih pasangan terjadi mungkin kerana cinta yang salah. Jatuh cinta kepada pasangan kerana hartanya, status sosialnya, atau penampilan fisikalnya.

Cinta yang salah ini pada akhirnya membuat orang hidup dalam kepura-puraan. Pura-pura mencintai padahal dalam hatinya sudah tidak ada lagi rasa cinta.

Lalu bagaimana bila terasa telah salah memilih?

Kalau masih tahap berpacaran, kita masih lagi boleh memutuskannya tetapi ada juga yang susah untuk melepaskan. Mungkin ada sebab musabab kenapa.

Kepada yang sudah berkahwin, apakah akan berlaku penceraian atau berpisah tempat tidur?

Tetapi sampai bila untuk menipu diri sendiri?

Ada yang mengatakan begini:
Kekuatan atau kekukuhan suatu bangunan sangat dipengaruhi oleh asas dimana bangunan tersebut dibangun diatasnya.

Jadi yang pertama harus kita tahu adalah;
diatas dasar apakah hubungan anda dibangun?
apakah itu dibangun atas dasar cinta atau hal lainnya?
bila bukan atas dasar cinta cuba bangunlah cinta saat ini,
kalau mengalami kesukaran, hubungi professional yang mungkin dapat membantu.

Apa pun, niat itu perlu tetapi niat tidak menghalalkan cara. Berpura-pura tidak menyelesaikan masalah tetapi menambah masalah. Menipu tiada yang sunat tetapi akan menambah konsekuensinya.

Jangan sampai kita terjerut, pasrah, atau terkapai-kapai kelemasan kerana ada perkataan "Boleh kot...."

Sent from U Mobile

Friday, March 9, 2012

Kenapa perlu bertopeng?

Topeng membuatkan wajah tidak dikenali.

Sebagian besar diantara kita, mungkin tidak mengenakan topeng dalam erti yang sebenarnya, namun tanpa kita sedari kita sering mengenakan topeng untuk mengaburi orang lain.

Ada yang mengenakan topeng malaikat, ada yang mengenakan topeng kesolehan, ada juga yang mengenakan topeng kejujuran, dan berbagai jenis topeng yang ada.

Manusia memang senang memakai topeng dan berpura-pura…

Pura-pura baik…

Pura-pura ramah…

Pura-pura rajin…

Pura-pura setia..

Pura-pura romantis..

Pura-pura rohani..

Pura-pura alim..

Pura-pura tidak tahu…

Dan berjenis-jenis lagi.....

Ada yang kata kemunafikan. Kasar bunyinya tapi itulah kenyataan.

Hidup dalam kepura-puraan adalah hidup yang mencemaskan. Kita harus berjuang mempertahankan kepura-puraan itu supaya tetap utuh supaya tidak terbongkar. Secara tidak langsung dia menipu dirinya sendiri.

Ianya amat melelahkan, apalagi kalau harus membawa topeng-topeng kesana sini. Kadangkala lebih dari satu.

Jadi, sampai bila kita harus bertopeng?

Mulakanlah berlaku jujur kepada diri sendiri dan sesama....

Sent from U Mobile

Thursday, March 8, 2012

Sekadar ingatan

Tak Faham, Kita Terangkan -----> Bukan Ketawakan....
Tak Tahu, Kita Tunjukkan -------> Bukan Dimarahkan....
Tak Betul, Kita Nasihatkan ------> Bukan Diumpatkan....
Tak Jelas, Kita Jelaskan ---------> Bukan Dirumitkan....
Tak Mampu, Kita Usahakan ----->Bukan Dimanjakan....

Sent from U Mobile

Puisi pagi

Butiran-butiran embun dipagi hari……….
Yang menyejukan indahnya pagi………..
Menyejukan isi relung hati………
Mendamaikan jiwa raga ini…………..
Titisan embun dipagi ini……….
Mengalir mengisi kedalam jiwa………..
Terungkap akan makna suatu arti…….
Belajar tuk hargai makna hidup……..
Hargai setiap detik waktu yg t'ah dijalani…..
Tuk terus dapat ikhlas……….
Dan dapat terus bersyukur……….
Alhamdulillah...

Sent from U Mobile

Renungan pagi

"dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (At-Talaq: 2-3)

Sent from U Mobile

Wednesday, March 7, 2012

Persamaan dalam perbezaan

CINTA dan KENTUT tidak boleh ditahan, keduanya boleh menjadi lega bila terlaksana. CINTA tertahan = Sengsara, KENTUT ditahan = Menderita.

Kalau CINTA dan KENTUT keras bersuara, tentu perasaan kita lega. CINTA tanpa rasa, bukan CINTA namanya, KENTUT tak berbau, bukan KENTUT namanya.

CINTA itu rapuh, KENTUT itu bau. CINTA itu halus, KENTUT itu virus. CINTA diam-diam membuat orang mabuk kepayang, KENTUT diam-diam membuat orang mabuk kepalang.

CINTA bagi kebanyakan orang muda, "Ahhh, CINTA monyet…!" KENTUT didepan banyak orang, "Sialan, monyet lu…!"

CINTA dan KENTUT sama-sama sering dicari: Kalau sudah CINTA: "Dimana engkau duhai kekasih?" Kalo sudah KENTUT: "Siapa nih yang KENTUT? Hayoo, ngaku gak…?!!!"

CINTA berlebih membuat orang terbuai, KENTUT berlebih membuat orang terkulai. CINTA menyatukan persepsi, KENTUT menyatukan emosi.

Sendiri mau ingat hahaha

Sent from U Mobile

Doa

I know YOU are there, Oh Allah...
I know YOU see my tears.
I know YOU hear my prayers.
I know YOU are testing me....

And all I ask from YOU is to strengthen my Imaan so I can handle the struggles in life and have patience.

I love YOU my Lord, And all the thanks and praises be to YOU..

Always show us the right path ..

Ameen......


Sent from U Mobile

Tuesday, March 6, 2012

A BOX OF KISSES

Repost...

The story goes that some time ago, a man punished his 3-year-old daughter for wasting a roll of gold wrapping paper. Money was tight and he became infuriated when the child tried to decorate a box to put under the Christmas tree.

Nevertheless, the little girl brought the gift to her father the next morning and said, "This is for you, Daddy." He was embarrassed by his earlier overreaction, but his anger flared again when he found the gold box was empty. Annoyed, he said to his daughter, "Don't you know that when you give someone a present, there's suppose to be something inside the box? A box isn't a present!" The little girl looked up at him with tears in her eyes and said, "But Daddy, it's not empty. I blew kisses into the box. All for you Daddy." The father was crushed. He put his arms around his little girl, and he begged for her forgiveness.

It is told that the man kept the gold box by his bed for years and whenever he was discouraged he would take out an imaginary kiss and remember the love of the child who had put it there. In a very real sense, each of us as humans have been given a gold container filled with unconditional love and kisses from our children, friends, love ones, family and God. There is no more precious possession anyone could hold.

Sent from U Mobile

Saturday, March 3, 2012

Move Forward: Oh.. okey.. Kelantan Negeri Termiskin

From page : http://chemekmolek.wordpress.com/2012/02/27/move-forward-kelantan-negeri-termiskin/

Negeri miskin seperti Kelantan cuma ada 4 cawangan Mydin. Satu gedung wholesale Hypermarket di Kubang Kerian, Kemudian dua buah di dalam bandar kota Bharu iaitu Wholesale Emporium dan satu lagi wholesale textile. Cawangan seterusnya di kawasan bebas cukai Rantau Panjang. Tak dapatlah nak bandingkan jumlah yang lebih banyak di negeri-negeri lain. Pengunjung-pengunjungnya dari pukul 8 pagi sampai 10 malam tak pernah putus. Mereka bukan window shopping. Mereka beli barang. Kebanyakannya penuh satu atau dua troli dan selalunya bayar secara cash.

Negeri Kelantan yang dikatakan miskin ini cuma ada 13 cawangan KFC (Kentucky Fried Chicken). Ya hanya tiga belas  cawangan  sahaja  termasuk  di Gua Musang. Jika nak dibandingkan dengan negeri-negeri lain memanglah kalah jumlah ini. Tetapi pelik jugak kan, dari kawasan hilir sehingga ke hulu Kelantan ada KFC. Ish..ish..ish … Orang kampung ataupun orang bandar pun makan KFC ya. (oghe Kok Lanas suruh chemek masok – di Kok Lanah pung ado KFC jugok) Tetapi hakikatnya berapa jumlah KFC di Kelantan atau di tempat lain bukan pengukur kekayaan ataupun kemiskinan. Setuju atau tidak? Tok kiro lagi rangkaian KFC anok Kelate kita, ado banyok outlet dia. Nama gappo doh. Bakpo tok telitas ni. Kedai hok jual aye serupo KFC tu.

Sebab termiskin jugalah hanya ada satu sahaja outlet Tutti Frutti di Kota Bharu iaitu corner lot di deretan kedai berhampiran dengan Taman Tg Anis. Agak-agaknya lepas-lepas beriadah, main ayun dengan anak-anak, orang Kelantan yang miskin ni bawa anak mereka pergi rasa semangkuk dua tutti frutti. Macam dulu-dulu lah, lepas main 'de-cok' ataupun letih 'berambat' kita pergi pekena ABC semangkuk. Mungkin boleh rujuk keuntungan dan bandingkan keuntungan dan service tutti frutti di Kelantan dan lain-lain negeri. Mungkin kita boleh dapat sesuatu yang mengejutkan? Al-maklumlah negeri termiskin manalah mampu rakyatnya nak makan semangkuk tutti frutti ini. Kan lebih baik beli nasik atau kuih? Selidik dulu baru kita akan sama-sama tahu nanti. (oghe kube kerian royat, dekat rumoh dio ado so lagi tutti frutti)

Begitulah juga memang sedikit sahaja jumlah restoren makanan segera McDonald di negeri ini. Ya, hanya ada tiga sahaja McDonald di Kelantan dan ke semuanya terletak dalam bandar Kota Bharu. Cumanya yang menghairankan bagaimana dan mengapakah salah satunya terletak di Wakaf Che Yeh. Wakaf Che Yeh bukan bandar. Wakaf Che Yeh juga bukan ibu kota. Ia cuma terletak di kawasan 'wakaf' sahaja yang asalnya tempat pasar tani dan pasar borong. Bagi orang-orang Kelantan mereka tahu apa ertinya Wakaf ini.

Agaknya mengapakah sebuah francais restoren fast food terkemuka dunia ambilkira sebelum membuka restoren ini di Wakaf Che Yeh dan lain-lain tempat di negeri yang miskin ini.

Negeri Kelantan ini hanya ada beribu-ribu kedai makan dan kopi sahaja di setiap jajahan negeri. Nasib baik hidup kedai-kedai ini sebab ada pelanggan setia dan pelancong yang sudi singgah sekali-sekala. Tetapi kita tidak nafi ada yang gulung tikar. Pelik bukan? Walaupun tengah-tengah gawat dan barang naik, asyik ada pertambahan restoren saja di negeri ini. Kopitiam tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Kedai merpati pula tetap utuh macam biasa. (kedai merpati – istilah merujuk kepada kedai kopi/nasik etc. – bukan jual burung merpati. Panjang kalau nak dijelaskan di sini)

Oh ya, miskinnya rakyat Kelantan boleh dilihat dari kedai-kedai nasik berlauk di pagi hari. Ambil satu saja contoh kedai di Paloh Pintu Geng ataupun di Batu 2 jalan Kuala Krai. Tak kurang 500 -800 sahaja nasik yang terjual oleh kedai yang buruk dan nasiknya tak boleh jual mahal-mahal sekitar 2.00-2.50 sahaja sebungkus sebab orang Kelantan kan miskin. Ini cuma pendapatan sehari penjual nasik atau kedai kopi. Kesiankan pendapatan sehari penjual nasik belauk ni cuma dalam 1000-2000 sahaja sehari. Apabila jam 10 atau 11 pagi mereka sudah terpaksa tutup kedai. Kesian sungguh.

Kalau peniaga-peniaga wanita Kelantan pula, mereka tak reti nok 'nyepe' duit bila dapat hasil niaga. Mereka selalu sahaja pergi kedai emas dan beli barang mas. Tak percaya tengok gelang-gelang yang mereka pakai. Mula-mula seurat sahaja tali tangan emas yang mereka pakai. Lepas-lepas itu nampak bertambah 5-6 urat cukup setahun. Memanglah mereka ini, asyik perhabiskan duit beli emas sahaja. Beli yang mahal dan juga yang murah-murah. Tapi Chemek tidak pasti harga cincin, gelang, tali rantai yang mereka pakai itu ada atau tidak yang mencecah puluhan juta harganya.

Penyakit beli emas ini bukan hanya di kalangan peniaga wanita malah di kalangan pekerja-pekerja pejabat, kakitangan kerajaan atau bukan kerajaan malah suri-suri rumah. Sudahlah harga emas tak pernah turun. Makin hari makin naik. Makin hari makin naik. Kenapalah mereka ini asyik beli emas-emas itu? Bukankah rakyat Kelantan ini miskin.

Bulan puasa pun biasa sahaja di Kelantan. Orang berniaga cuma lebihlah dari bulan-bulan yang sekala. Kedai ayam percik mungkin dapat jual 200-400 ekor ayam percik sahaja sehari. Kalau lebih dari itu adalah 4-5 tempat ayam percik yang exceptional dapat jual lebih banyak ratus lagi dari yang lain. Satu perangan (perange) hanya terjual RM10-12 sahaja. Jadi income sehari tak byk mana. Kira-kira pendapatan sebulan penjual ayam percik ini biasa-biasa sahaja untuk banding dengan pemilik restoren atau kedai-kedai yang hebat di luar Kelantan.

Pelik juga jika kita perhati betul-betul. Masuk sahaja Bulan Ramadan, tiba-tiba sahaja ramai orang miskin di Kelantan ini. Ada yang bukan asal dari negeri Kelantan pun. Tapi bulan Ramadan memang menjadi lokasi 'percutian' mereka. Memginap di rumah tumpangan ataupun masjid, mereka muncul di negeri ini setahun sekali. Kalau pihak media nak fokus berita, pergi sahaja Masjid Muhammadi dan buat khemah di situ dari awal Ramadan sehingga akhir bulan. Tapi janganlah ambil gambar atau video separuh-separuh. Ataupun buat liputan separuh jalan. Tak aci lah kalau begitu.

Ikut orang-orang miskin ini menagih simpati ke satu rumah sehingga rumah yang lain. Tanya mereka berapa puluh rumah mereka pergi sehari. Tanya berapa mereka dapat setiap hari di bulan Ramadan. Tanya mereka berapa kilo gula dan berapa gantang beras mereka dapat setiap hari di bulan Ramadan. Tanya jugak berapa banyak rumah yang mereka ulang pergi sampai 2-3 sepanjang bulan yang mulia itu dan berapa ramai orang Kelantan yang tidak membiarkan mereka pulang dengan tangan kosong pada hari itu. Tunggu dan lihat di akhir-akhir Ramadan, apabila orang-orang 'miskin' yang cari mereka yang 'lebih miskin ini' di hadapan masjid-masjid di Kelantan dan kampung-kampung terutamanya sehari dua menjelang hari raya. Tentu anda akan terpegun dengan kuasa memberi di kalangan 'orang-orang miskin' ini.

Tak payah tambah-tambah cerita jugak apabila anok-anok Kelate di perantauan balik untuk berhari raya. 'Jam' penuh jalan sebelum masuk negeri Kelantan. Tak cukup satu line jalan jadi dua tiga line. Semua nak balik. Samada ikut jalan biasa ataupun jalan lama. Yang ikut jalan lama kuatkan iman dan pasang lampu tinggi-tinggi. Nak buang air pun tahan sebab jalan gelap dan sunyi. Berbonggol-bonggol. Nasib baik ada kumpulan-kumpulan lembu yang menunggu sepanjang jalan. Adalah juga makhluk Allah buat peneman di tepi-tepi jalan.

Tak masuk tiket bas dan keretapi mula dan habis dijual sebelum bulan puasa lagi. Tak usah kira jumlah gerabak tambahan dan jumlah bas tambahan yang masuk dan keluar kosong. Agak-agak kalau ada bot, kapal layar untuk balik ke negeri termiskin ini, mesti penuh dengan rakyat Kelantan.

Apakah ini petanda Kelantan tiada peluang pekerjaan apabila anak Kelantan bekerja di luar negeri Kelahiran mereka? Sebab memang sungguh pun ramai anak Kelantan bekerja di luar Kelantan. Apa agaknya jawapan orang negeri lain contohnya kita tanya orang Selangor, Sabah, Johor, Perak, Negeri sembilan ataupun Kuala Lumpur yang bekerja di Kelantan, 'dekat negeri awak tak ada peluang kerja kah sampai kena datang berkhidmat di Kelantan? Atau kita tanya orang Johor yang kerja di KL dan perak. Orang Perlis yang kerja di Penang. Orang Pekan yang pergi kerja di Putrajaya. Mesti mereka akan kata, sudah tertulis rezekinya berada di negeri-negeri itu.

Apabila sembahyang dua hari raya, nampak sangat makin miskin negeri Kelantan ini. Masjid-masjid sempit dan ruang tak cukup nak menampung ahli qaryah yang ramai. Air-cond dan kipas yang sedia ada sudah tidak memadai untuk memberi kenyamanan kepada jemaah yang solat. Walaupun sudah beberapa kali masjid ataupun surau yang sedia ada dibesarkan dan di-renovate. Masih juga tidak cukup ruang. Dengan hanya bertikar, berbumbungkan langit dan berkipaskan kertas surat khabar, mereka terpaksa solat walaupun matahari sedang memancar ataupun hujan turun renyai-renyai. Sayup-sayup sahaja kedengaran suara imam ataupun pemimpin negeri membaca doa dan pujian-pujian kepada Hanya Allah Yang Maha Kaya.

Ya Allah, jadikanlah Negeri Kami Negeri Beragama

Tempat Istirehat Orang-Orang Miskin Dan Memerlukan

p.s: Sebab 'miskin' lah rakyat Kelantan tahu betapa bernilainya satu pangkah dan sehingga kini mereka masih mempertahankannya.

Beberapa tambahan

1) Pasaraya dan emporium Mydin telah dibuka di banyak tempat di Kelantan dan negeri lain di mana ia membuka peluang pekerjaan dan keuntungan kepada banyak pihak – termasuklah mereka yang berada di luar Kelantan. Dari segi sejarah penubuhannya ia bermula di Kota Bharu, Kelantan. Menurut wikipedia, pengasasnya berasal dari Penang.

Mydin Mohamed Holdings Berhad had its humble beginnings back in 1957 in the same year that Malaysia got its independence. The founder, Mr. Mydin Mohamed was a keen trader. His First shop was in Kota Baru, Kelantan where he catered to the needs of the Indian Muslim community. Following his success in Kelantan, he decided to open another branch in the heart of Kuala Lumpur at the Masjid Jamek area. From there on, through sheer hard work and keen business acumen, there was no turning back. (source)

* agaknya mengapa Mydin bercadang membuka cawangan terbesar dan terbaru ini di negeri termiskin?

Mydin Mohamed Holdings Bhd. to Build Its Biggest Hypermart in Kota Baru 03/4/2010
MYDIN Mohamed Holdings Bhd plans to build its biggest hypermarket in the country at the Tunjong new township in Kota Baru soon. The MYR 200 million hypermarket, expected to be completed by 2012 will be built on a 7.2 hectare site about five kilometres from the town centre. Mydin also targets to set up hypermarkets in Johor Baru, Ipoh, Kuantan and Kuala Terengganu by as early as next year. (source – investing)
2) Tutti Frutti Kota Bharu – sewaktu mula-mula dibuka tahun lepas hanya mendapat keuntungan RM3,000 SEHARI pada hari Jumaat dan Sabtu. (laporan Bernama)

3) Satu ekor ayam boleh buat dua 'perange' aye percik. Mari kita hitung pendapatan sebulan 'Bulan Ramadan' penjual aye percik.

4) Mari kita 'congok' jugok pendapatan jual nasik belauk sehari dan sebulan, pastu total pendapatan setahun.

5) ohh! tutti frutti ada 2 di Kelantan. Terimo Kasih!

6) Dalam banyak komen pembaca di bawah ada seorang pemilik business yang komen dengan info yang menarik.

Sent from U Mobile

Life time lesson

When Bird is alive, it eats ants..
When Bird is dead, Ants eat bird.

So ,
Time can turn at any time, don't devalue anyone in life. You may be powerful but time is more powerful than you.

one tree makes one stack of match sticks, but one match stick can burn one forest.

so:
one negative thought can burn all positive thoughts.

Sent from U Mobile

There was an error in this gadget