IP

Sunday, July 11, 2010

Aku x punya apa...

Sebuah nukilan...

Apa saja dalam hidup ini. Kekosongan sering merengkuh kehidupan ini. Bukan aku menyesal. Tidak sedikit pun hati ini mengeluh apabila aku ditinggalkan sesiapa saja.

Aku memang telah terbiasa keseorangan. Mungkin aku akan keseorangan dimasa mendatang. Malah aku rasa manusia yang biasa dengan kesunyian dan keseorangan ini punya kekuatan untuk meneruskan kehidupan yang bermakna!

Bersama teman-teman kita bahagia sebentar. Namun itu semua itu bersifat sementara. Ada saatnya kita terasa sayu. Sunyi dan terasa kehilangan!

Kenapa jiwa kita begini? Apakah kita kehilangan sesuatu? Terkadang kita menangis sendirian. Tidak tahu apa yang kita tangiskan. Semua jauh dari kita. Yang dulunya amat dekat! Kita rasa terpisah. Kita rasa kita terhukum!

Ada antara kita punya teman istimewa yang kita berjanji bersamanya disuatu hari nanti. Namun apakah itu pencarian hakiki kita dan dapat mengisi jiwa kosong kita tika ini? Mungkin dia juga akan meninggalkan kita pabila mendapat yang terbaik selain kita. Tiada jaminan semua itu. Apakah teman itu akan dapat memberi apa yang kita kehendaki dalam hidup ini? Kasih sayang yang punya aura romantik yang kita citakan? Bolehkah kita yakin dengan semua itu?

Perjalanan kehidupan manusia ini yang begitu menarik bagiku, sentiasa mengajakku untuk merenungi lama dan menyadarkan ku kembali untuk menghayati hakikat perjalanan hidup ini.

Terkadang ada kebahagiaan dalam kekosongan ini. Dalam kesunyian ini. Biarpun adakalanya kita memerlukan seseorang disamping agar bertanya tentang kita. Agar dapat berbagi kasih dengan kita.

Namun …

Orang yang biasa dengan kesunyian dapat menilainya. Peristiwa-peristiwa hidup yang yang kulalui mengajakku pada kesimpulan betapa ini adalah perjalanan misteri terkadang menghempasku ketitik sepi dan aku seolah menghabiskan semangatku walau suatu saat aku tergilakan untuk menjalani kehidupan dunia ini sebaiknya bersama seseorang yang telah memberiku cahaya kemudian hilang …..

Begitulah akhirnya manusia meninggalkan kita satu persatu dalam hidup ini.

Mungkin hari ini kita meninggalkan orang lain. Orang yang pernah mengharap dan menyayangi kita tapi esok pastinya akan berlaku sebaliknya.

Semua akan meninggalkan kita. Satu persatu kesedihan merenggut kita. Kita akan kehilangan segala galanya.

Kita hidup diruangan hampa.

Sent via BlackBerry Smartphone

1 comment:

  1. When you try your best but you don’t succeed,
    when you get what you want but not what you need,
    when you feel so tried and you can’t get to sleep,
    when tears coming flowing down your face,
    when you lose something you can’t replace.
    Up above,
    or down below,
    when you’re in love don’t let it go!
    If you never try you will never know!
    But remember it is all there for you to show!

    ReplyDelete