IP

Monday, August 30, 2010

Quote....

Tetiba kekawan sms quote ni...

"They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel"

Bila saya merisik, menanya kenapa mengapa 5W 1H kat dia, dia hanya berkata "berhati-hati bila berkata-kata"

Seram sejuk gak. Saya ada salah ckp ke? Dia ada prob ke? Dia nak sindir saya ke? Tah la x terjwb. Saya harap dia ok je lah.

Bila difikirkan betul gak quote tu. "Action speaks louder than words" tapi nowdays x perlu action dh. Cakap pun bule buat kwn jd lwn, lwn jd kwn, yg kawin leh cerai, bercinta bule putus, syg jd benci dan sebagainya.

"Lidah setajam pedang" tu pepatah melayu. Kekadang bila mulut lg laju pada minda, padah la jdnya. "Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga". Byk pepatah melayu yg menjurus ke arah itu.

Sbb tu ibu bapa kita selalu berpesan, "ckp siang pandang-pandang, ckp mlm dgr-dgr". Dulu saya gelak je. X percaya. Somehow byk kebenaran klu dipikirkan. Org melayu penuh puitis and sopan santun. Cakap berlapik dan berbahasa. Penuh makna dan terjemahan.

Saya pulak suka direct. Ckp je apa yg sy rasa x betul. X kira apa perasaan si penerima. X suka hipokrit kononnya. Akhirnya ada yg terkena balik. X kurang juga menyebabkan hati yg terguris....

Ni la akibat pertembunga budaya kot. Dibesarkan dgn cara ketimuran, pendidikan dan pengalaman dgn cara kebaratan.

"Diluah mati mak, ditelan mati bapak"

Sungguh dilema.....

Jln mana harus ku pilih....

Sent via BlackBerry Smartphone

No comments:

Post a Comment