IP

Sunday, August 8, 2010

Forgive and learn

Td dok bersms ngan kekawan terkeluar topik forgive and forget. Siap kupas mengupas topik ni and berdiskusi. Saya berkeras mengatakan forgive and learn lagi appropriate. Panjang cerita kami td. Abis gak la duit bersms hehe....

Kupasan yg saya dpt....

Kita biasa dengar orang berkata "Forgive and Forget". Sebab banyak perkara yang kalau kita terlalu ingatkan, boleh menambah faktor dis-ease dalam badan, lepas tu lama-lama boleh bertukar jadi disease. Disease ni kalau x dikeluarkan bule membuatkan kita jadi serabut, huru hara, kacau bilau dan bermacam lg.

Tetapi sebenarnya saya rasa, kita kalau forget, ia akan datang kembali dan kemungkinan kita akan melakukan tindakan yg sama dan ia akan menjadi cycle yg berterusan. Sepatutnya kita learn dari tindakan kita dan improve dari situ. Kita manusia, selalu buat silap. Kaizen diperlukan utk memajukan diri. Saya rasa tu lagi dituntut.

Ada masa kita kena belajar dari kesilapan kita. Tiada guru yg terbaik selain dari diri sendiri. Muhasabah diri demi memperbaiki diri adalah satu ibadah. Mengenalpasti adalah senang tetapi melakukan apa yg telah dikenalpasti itu kekadang payah utk dibuat atau dikekalkan. Kesilapan adalah cara utk kita meningkatkan keupayaan diri ke satu tahap yg lain.

Ada ketika, kita perlu kembali ke saat dimana kesilapan yg kita lakukan sekarang dapat di elakkan. Bahasa komputer adalah system restore. Mungkin niat kita berubah dulu utk kebaikan. Itu mungkin option yg terbaik pada masa itu. Sampai satu tahap, kita dapati perubahan yg kita buat itu tidak seperti yg diharapkan atau lagi teruk pada sebelumnya, jadi x salah jika kita kembali ke saat dimana ianya belum bermula.

Selalu kita susah utk menerima keadaan itu, mungkin disebabkan ego, malu dan sebagainya tetapi kalau yg sebelumnya lebih baik, apa salahnya. Mengalah bukan erti kalah, menerima kelemahan akan menjadikan kita lebih kuat. Kita semua belajar utk mengatasi kelemahan kita. Menuju kearah yg lebih baik. Omputih kata "2 heads are better than 1". There's a bigger world waiting for us ahead, and a longer road for us to follow.

Sent via BlackBerry Smartphone

No comments:

Post a Comment