IP

Sunday, January 16, 2011

Cabaran Kehidupan

Hidup ini cukup indah. Penuh dengan misteri. Kata orang warna-warni. Adakalanya kita berduka, ada juga masanya kita gembira. Yang penting, dalam apa jua keadaan sekalipun, sentiasa ingat kepada Sang Pencipta, Allah s.w.t. Syukur dan sabar; 2 rahsia kejayaan.

Hari ni mendung tetapi kain penuh diampaian. Mana sang suria? Agak2 kering ke kain2 yang disidai? Alhamdulillah, menjelang petang mostly kering, yang ada hanya 2 3 helai je. Benar kata orang, kita hanya menghargai sesuatu itu bila kita kehilangannya.

Masa dok menung2 sambil ngangkat kain teringat perbualan lama.

"Pelik betul manusia ni, asyik mengeluhhhh je," 

"Biasa la tu..apa yang peliknya?" Aku menjawab.

"Keluhan tidak menyelesaikan masalah... malah melambatkan proses menyelesaikan masalah."

"Bagaimana kalau keluhan itu adalah sebahagian dari proses menyelesaikan masalah?" Aku cuba menghangatkan sedikit perbualan.

"Masalah ni takkan habis... masalah ini akan sentiasa datang sebab kita ini hidup. Bukan hidup-hidupan,"

Aku mengiyakan. Tidak mahu menganggu ucapan.

"Kereta hanya ada masalah jika kereta tu bergerak. Kalau dok kat umah je, memang tak jumpenya lampu isyarat, polis semua tu. Yang penting adalah kita kena persiapkan diri kita untuk menghadapi masalah ini. Kita di sini untuk menyelesaikan masalah, bukan untuk mencipta masalah."

"Setuju. Dan semakin matang kita semakin besar cabarannya. Cabaran membawa kereta tak sama seperti cabaran membawa lori," aku memotong

"Bagus.. Allah tidak akan memberikan sesuatu di luar kemampuan kita."

Cabaran itu akan sentiasa hadir. Dan itulah gunanya kita, manusia yang dikurniakan akal untuk berfikir. Namun harus diingat, hujung akal adalah pangkal agama. Akal ini ada hadnya.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment