IP

Tuesday, May 17, 2011

Apakah hati mengerti?

Sesekali hati mengeluh dengan kesusahan dan kepayahan hidup. Terasa pedih dan rapuh, sakitnya seperti tiada yang mampu mengerti. Kepayahan membuatkan hati banyak mengeluh dari bersyukur.

Tak tersedarkah hati segala yang diberinya itu adalah nikmat, kebahagiaan adalah nikmat, sakit adalah nikmat, perit itu lebih nikmat, jika hati ingin menerima.

Duhai hati, sedarlah, bukannya tiada yang mendengar segala jerit perih, betapa pedih peritnya derita apa yang dialami, betapa segala yang hati ingin, tidak semua kan hati perolehi.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu."

Segala rencana perjalanan telah ditetapkan. Mengapa harus merungut lagi dengan jalan yang ditempuh. Duri-duri dan halangan itu adalah rahmat. Redha dan pasrah, wahai hati, itulah lumrah.

Tidak tersedarkah hati bahawa setiap langkah, setiap kudrat, setiap butir bicara, kerlip mata dan denyut jantung selama ini semuanya adalah nikmat yang tidak terperi.

Apakah hati mengerti?

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment