IP

Monday, September 6, 2010

Kesian

Kekadang sy kesian dgn sesetengah manusia. Ada yg suka menunjuk akan kelebihan yg ada. Ada yg suka mengada-adakan cerita. Ada yg suka memburukkan org lain. Ada yg suka menutup kekurangan yg ada walaupun secara terangan nampak akan kesulitan yg dihadapi. Ada yg suka jd tin kosong. Ada yg suka membuka aib yg padanya dpt meraih simpati. Ada yg suka menge'pow' ex. wang hantaran, kengkawan etc. Terdapat byk lagi jenis suka yg pada saya adakah ianya berbaloi utk ditonjolkan?

Adakah sikap2 ini disebabkan oleh ego?
Adakah disebabkan suka bermegah2?
Adakah semata2 nak cover line?
Adakah semata2 hanya lakonan?

Pada sy cukup senang. Mampu kata mampu. Boleh kata boleh. Xleh kata xleh. "Ukur baju dibadan sendiri" tu pesanan org lama. Berlaku jujur dan mengenalpasti kemampuan diri tu yg sekarang sy amalkan. Ada bagusnya kita buat SWOT analysis utk diri kita. Barulah senang kita nak berurusan. Mmg ianya pahit utk ditelan, akan tetapi menjadi kesenangan dikemudian hari. Org akan menerima kita seadanya tanpa memikirkan darjat atau pangkat yg kita ada atau berapa wang yg kita mungkin ada. Ianya boleh juga terjadi dimana disebabkan oleh kita inginkan sesuatu dalam hidup, kita sanggup melakukan sesuatu yg bukan didalam lingkungan kemampuan kita yg akhirnya akan memakan diri kita x kira short term or long term.

Mak sy selalu sebut "beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis". Nabi pun ada bersabda yg bermaksud "Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa sihat sebelum sakit. Masa senang sebelum datangnya masa susah. Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa mudamu sebelum datang masa tua. Masa hidup sebelum tiba masa mati." Cakap senang, nak buat tu yg susah. Omputih ada sebut "Calculated Risk". Semuanya bermula dengan berpikir. Mencongak sebelum membuat sesuatu.

Sebelum kita buat sesuatu, pikirlah dulu. Tuhan kasi kita akal dan minda utk kita berpikir. Jgn buat sesuatu sebab kita rasa patut buat. Ada patut sebenarnya x patut dan sebaliknya. Sebab tu simboliknya ayat 1st Nabi dapat.....

iqra' ......................

No comments:

Post a Comment