IP

Saturday, September 4, 2010

Kenapa Menipu?

Nukilan dipetang hari dibulan posa....


Kenapa Kita perlu menipu? Pernah menipu atau kena tipu? Tepuk dada tanya selera. Jadi kenapa harus menipu jika kita tidak suka org lain menipu kita..

Kepercayaan yg diberikan dgn penuh rasa ikhlas dan yakin dgn org yg kita percaya tak kan sanggup menikam kita. Org yg ditipu akan rasa bodoh, rasa benci, rasa sakit hati dan jika kita jadi penipu yg dah meruntuhkan kepercayaan seseorang yg mempercayai kita, adakah masih mengharapkan mereka mempercayai kita kembali seperti sebelumnya?

Jangan menyalahkan org yg pernah kita tipu jika mereka mula menjauhi atau kurang percaya kepada kita lagi. Ada diantara meraka yg masih sanggup memberikan peluang kpd kita tp adakah kita yakin mereka masih mempercayai spt sebelumnya? dan jgn salahkan mereka jika mereka bertindak di luar kawalan dan mengungkit perkara yg pernah berulang.

Kita yg membentuk persepsi negatif tersebut. Jika hukum karma bertindak balas dan seorang yg sgt kita percaya merosakkan kepercayaan kita, adakah kita akan merasa sakit seperti mana mereka yg pernah kita sakitkan?

Hargai kepercayaan yg diberikan. Belajarlah untuk menjadi seorang yg jujur. Jika pernah dikecewakan dgn ketidakjujuran, jgn menghukum org yg tidak bersalah. Setiap perbuatan pasti ada balasan. Berhentilah menipu dan jadilah seorang yg lebih baik dr sebelumnya walau tidak dpt jd yg terbaik. Yakin lah, setiap kebaikkan pasti di balas dgn kebaikkan......

Sent via BlackBerry Smartphone

1 comment:

  1. mesti jujur di dalam hati. Bila ada hati dan kehadiran kita jujur, dgn sendiri, tiada keperluan untuk berbohong. Tetapi ada kalanya kejujuran itu bisa melukakan/mengecewakan hati seseorang, sama pedihnya dgn berbohong.Saya percaya, setiap perlakuan seorang manusia dicipta ada tujuan/keperluannya. Baik dan buruk kegunaannya bergantung pada niat.

    ReplyDelete