IP

Thursday, April 14, 2011

Dunia dan Akhirat

Setiap manusia mempunyai perasaan cinta dan menyintai. Cinta itu juga mempunyai tafsiran yang luas dan berbeza-beza. Rasa cinta dan sayang itu bukanlah hanya terbatas kepada lelaki dan wanita sahaja.

Cinta itu sangat universal dan boleh dizahirkan dalam apa jua bentuk dan apa jua keadaan. Rasa cinta itu boleh diterjemahkan kepada rasa cinta terhadap kerjaya, harta, ilmu dan sebagainya.

Namun dalam dunia serba moden ini, apabila menyentuh mengenai cinta ia akan ditujukan kepada sama ada cinta antara lelaki dan wanita ataupun cinta manusia kepada kebendaan iaitu harta dan kemewahan.

Pemikiran begini boleh menjadikan manusia hamba duit tanpa memikirkan hari kemudian.

Namun begitu masih ada yang bijak menguasai dunia dan mengharapkan kebaikan di akhirat. Mereka ini adalah golongan yang beruntung kerana diberikan nikmat untuk merasai keduanya.

Namun begitu, segala kekayaan dan kemewahan hendaklah jangan kedekut untuk dibelanjakan bagi mencapai kesenangan di dunia dan di akhirat.

Itulah yang dinamakan keseimbangan antara kehendak dunia dan keperluan akhirat. Namun, ramai yang pada hari ini apabila sudah menemui kejayaan di dunia akan melupakan kehidupan selepas kematian nanti. Itulah yang melalaikan hamba-Nya.

Penuhi amal dan iman. Satu jalan mudah untuk menjauhi sifat kedekut iaitu perasaan terlalu cintakan dunia ialah penuhi dengan amal dan iman. Perkara ini mampu membersihkan jiwa dan hati daripada menjadi keras daripada hanya memikirkan dunia semata-mata.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment